Geschreven door Elise
Niveau VMBO
Woont in roosendaal

Straks heb ik een eigen kraan

Familiebedrijf

Aart van Selm werkt sinds kort in het bedrijf van zijn ouders. Er werken in totaal negen mensen. Het kraanverhuurbedrijf beschikt over zes kranen, waaronder twee hoogwerkers. Het bedrijf kan alle opdrachten aan tussen de 30 en 50 meter en tot 160 ton. Naast de machinisten werken er in het bedrijf een monteur, een chauffeur en iemand die de administratie regelt. Aart heeft op Gildevaart de niveau 3 - opleiding Machinist mobiele kraan gevolgd. Vorig jaar heeft hij het diploma in ontvangst mogen nemen.

Werken en leren goed bevallen

"Via mijn collega’s ben ik op Gildevaart beland. Ik moest wel wennen aan de omschakeling van vijf dagen leren naar werken en leren. De combinatie van vier dagen werken en één dag naar school is mij toch heel goed bevallen. Ik vond het een interessante opleiding. Ik heb een hoop geleerd, mede door de combinatie met mijn werk.

Niet gepusht

Op de vraag of hij altijd al machinist wilde worden antwoordt hij: "Als zesjarige jongen liep ik al op de werf. Ik wilde van jongs af aan toch liever automonteur worden. Op het VBO heb ik dan ook de differentiatie Motorvoertuigentechniek gevolgd. Mijn vader heeft mij absoluut niet gepusht om het familiebedrijf in te gaan. Ik moest van hem een beroep kiezen waarin ik gelukkig zou worden. Toch ben ik op de kraan terecht gekomen.

Op een gegeven ogenblik heb ik namelijk twee weken stage gelopen als automonteur bij een garagebedrijf. Dat beviel me echter niet zo goed. In overleg met mijn vader heb ik toen besloten om in de zaak te komen."

Afwisselend werk

Het leuke aan het vak vindt hij het contact met allerlei verschillende klanten. "Het is heel afwisselend werk. De ene dag ben ik op een bouwplaats om prefab elementen te plaatsen. De volgende dag zet ik bouwmaterialen in de achtertuin van mensen. Er wordt van je verwacht dat je eigen initiatief onderneemt. Soms kom je onverwachte dingen tegen, die je ter plekke moet oplossen. Maar dat is juist de uitdaging."

Straks een eigen kraan

Iedere kraan heeft in principe een vaste machinist. "Nu heb ik nog geen eigen kraan, omdat ik pas ben begonnen. Ik ben een soort vliegende keep. Wanneer een machinist verlof heeft of ziek is ga ik op de bok. Het lijkt me leuk om verantwoordelijk te zijn voor mijn eigen materiaal, maar ik moet nog een beetje geduld hebben."

 
Deze blog-post is geplaatst in:

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...