Geschreven door Melanie
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in Geffen

Van 'Product Manager' tot 'Reisleider'; Istanbul!

(Wegens een langdurig ziekteproces hebben jullie de laatste tijd helaas niet zoveel van mij gehoord maar ik ben weer helemaal 'back in business' en vervolg bij deze dan ook mijn blog over de organisatie en begeleiding van mijn eerste studiereis naar Istanbul in 2008. Veel leesplezier!)

In mijn vorige blog vertelde ik je meer over hoe één van mijn eerste 'events' tijdens mijn stageperiode bij Leerbedrijf Newways in zijn werk ging: een stedentrip naar Haarlem met een bezoek aan hotel Stempels en het spel 'klootschieten' om de stad beter te leren kennen. Vervolgens vertelde ik je kort over de studiereis naar Istanbul die ik samen met mijn student-collega Nicole mocht organiseren en begeleiden.

In deze blog ga ik je meer over de organisatie van mijn eerste reis als heuse 'Product Manager' vertellen.

Een kleine opfrisser
Om mijn blog begrijpelijker te maken herhaal ik eerst even wat Leerbedrijf Newways inhoud: De opleiding Functiegericht Toerisme en Recreatie van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda heeft een leerbedrijf: Leerbedrijf Newways. In het studiejaar 2011-2012 bestaat het leerbedrijf zeven jaar. De medewerkers van het leerbedrijf organiseren diverse evenementen, bedrijfsbezoeken en studiereizen voor alle studenten van haar eigen opleiding. Gedurende het studiejaar 2011-2012 zijn er zeven enthousiaste studenten (in mijn vierde jaar, 2008-2009 waern dit er vier) aan het werk bij Leerbedrijf Newways. Om in aanmerking te komen voor een functie bij het Leerbedrijf dien je een vierdejaars student te zijn die de afstudeerrichting 'Manager Travel Trade' of 'Manager Toeristische Marketing en Communicatie' of de opleiding 'Management Toerisme' volgt.

Tickets regelen 'enzo'
In september 2008 kreeg ik van mijn stagebegeleidster te horen dat ik samen met Nicole verantwoordelijk werd gesteld voor één van de eerste studiereizen die dat jaar georganiseerd werden voor onze studie FBTR aan NHTV. Samen met Nicole mocht ik een reis organiseren voor ca. 20 personen ('pax' in onze vaktermen) naar Istanbul. De reis mocht 4 dagen duren en was voor de vierdjaars studenten. Dat was wel even slikken want ik zat zelf altijd in die klas vóór mijn 'job' bij het Leerbedrijf, als jongste! Dat betekende dus dat ik de jaarlijkse studiereis nu ging organiseren voor al mijn eigen klasgenoten én hen ook nog eens ging vertellen wat ze wel en niet mochten en moesten doen tijdens deze reis.. spannend!

Het belangrijkste wat je moet doen bij het organiseren van een reis op maat (het managen van een Reisproduct: Product Management in vaktermen) is het snel regelen van de tickets. HOe langer je daarmee wacht, hoe moeilijker het wordt om voor een grotere groep tickets te vinden bij één vliegmaatschappij die dan ook nog eens een aantrekkelijke prijs kunnen bieden, want je bent en blijft als NHTV toch écht een school ook al biedt je opleidingen aan binnen het toerisme, dus hebt ook geen streepje voor bij de maatschappijen! Voor deze klus werkten Nicole en ik vanuit Leerbedrijf Newways van NHTV nauw samen met touroperator Corendon.

De studenten kregen vanuit de opleiding de opdracht dat zij een interesssante city-trip Istanbul moesten ontwikkelen die ook daadwerkelijk op de markt gebracht kon worden. Dat is natuurlijk héél erg gaaf! De 20 studenten werden opgedeeld in groepjes en elk groepje bedacht hele leuke, originele ideeën om Istanbul zo aantrekkelijk mogelijk de Nederlandse kaart te zetten voor een zo breed mogelijke doelgroep. Het ene groepje bedacht een reis die in het teken stond van shoppen, de andere bedacht een reis die in het teken stond van culinaire hoogstandjes en weer 'n andere bedacht een wellness-tripje vol overheerlijke hammam-behandelingen. In overleg met Corendon werden grootse plannen gemaakt. Nicole en ik regelden een afspraak op het hoofdkantoor van Corendon in Lijnden en daar kregen de studenten een inleidende presentatie van Marketing & Communicatie Manager Dick Gussen die hen uitlegde wie en wat Corendon is en wat zij doen en hoe he ontwikkelen van een product in zijn werk gaat. Ontzettend interessant natuurlijk!

Daarnaast kregen de studenten ook nog eens een hele leuke rondleiding door het kantoor van Corendon zodat zij ook een beeld kregen bij hoe het er van binnen uitziet bij een touroperator. Door zo nauw bezig te zijn met het product en de bestemming Istanbul werd het voor iedereen natuurlijk extra leuk om er ook daadwerkelijk naartoe te gaan in december (2008)! De voorbereidingen voor de studenten startten, net zoals die van Nicole en mij. Samen met Dick Gussen van Corendon, maakten we afspraken over de tickets, (een goede prijs voor een grote groep natuurlijk) en bedachten we een leuk programma waarover we overleg pleegden met de docenten van NHTV waaraan wij verantwoording af dienden te leggen (logisch want we waren in principe nog steeds studenten). Belangrijk in het programma was dat Nicole en ik ruimte over hielden voor de studenten om afspraken te plannen met lokale hotels en andere bedrijven (zoals hammam's en leuke iwnkels om kortingen te regelen voor degene die een shopping-weekend uitwerkten).

Verder moesten we er natuurlijk voor zorgen dat de studenten zowel het nieuwe als het oude Istanbul en zowel het Aziatische als het Europese Istanbul zouden leren kennen én lekker konden gaan eten én met z'n allen op stap konden gaan én dat de kamers goed in ewrden gedeeld én er transfer van en naar het vliegveld geregeld werd, kortom; een hels karwei! Althans, zo klinkt het... maar voor mij is regelen en organiseren een grote hobby en zeker als het gaat om een fantastisch reisproduct. Ik voel tijdens mijn werk in deze branche de adrenaline door mijn lijf gieren en ben dan ook stiekem apetrots als het allemaal goed lukt. De spanning die je voelt wanneer je fikse kortingen probeert te regelen als je een leuk restaurantje aanschrijft met het feit dat je met een grote groep komt voelt fantastisch! De stress in je buik als je maar net op 't randje de tickets geboekt krijgt, dat is 'n paar uurtjes overwerken wel waard. Nicole en ik zijn dan ook tot op de dag vóór vertrek druk geweest met de organisatie van deze reis.

De betalingen vanuit NHTV liepen via een speciaal kantoor dat gericht is op alle financiële zaken van de instelling. Helaas waren er wat miscommunicaties ontstaan waardoor de betaling van e tickets en het hotel niet op tijd was gedaan naar Corendon. Op het allerlaatste moment dreigde onze hele organisatie dus in de soep te loen en liepen we het risico dat we onze 20 studenten inclusief begeleiding op Nederlandse bodem moesten houden! Gelukkig kwam het allemaal goed en werd er snel geschakeld.

 

Take off for Istanbul!
Begin december was het zover; de programmaboekjes hadden we gereed, de studenten hadden we met een mooie presentatie verteld over de reis die ging komen, het draaiboek zag er tip-top uit, de afspraken met de begeleidende docenten waren gemaakt en de tickets en paspoortkopieën hadden we in eigen zak ter controle. Wij waren er helemaal klaar voor!

Binnenkort
In mijn volgende blog lees je hoe het begeleiden van de reis naar Istanbul Nicole en mij verging.

Bekijk ook eens de Facebook-pagina van Leerbedrijf Newways:
http://www.facebook.com/#!/newways.nhtv, de hyves van het leerbedrijf: http://www.newways.hyves.nl of de website, http://newways.nl van het Leerbedrijf.

Tot snel!

 

Melanie van Grunsven

 

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...