Geschreven door Melanie
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in Geffen

Goodbye Dubai, hello Thailand!

In mijn vorige blog ben ik iets dieper ingegaan op de organisatie van de 'meest begeerde opdracht van het jaar', de studiereis naar Dubai en Thailand; het telefoneren met organisaties in Dubai, het in elkaar zetten van het programmaboekje en draaiboek en de verlenging van de studiereis met vrije tijd voor de deelnemers.

Met deze blog ga ik dieper in op de organisatie van het programma in Thailand en andere zaken die 'komen kijken' bij het organiseren van een dergelijke grote klus; denk bijvoorbeeld aan het communiceren richting de deelnemers dat het programma 'reistechnisch' te allen tijde onder voorbehoud blijft.

Een kleine opfrisser
Om mijn blog begrijpelijker te maken herhaal ik eerst even wat Leerbedrijf Newways inhoud: De opleiding Functiegericht Toerisme en Recreatie van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda heeft een leerbedrijf: Leerbedrijf Newways. In het studiejaar 2011-2012 bestaat het leerbedrijf zeven jaar. De medewerkers van het leerbedrijf organiseren diverse evenementen, bedrijfsbezoeken en studiereizen voor alle studenten van haar eigen opleiding. Gedurende het studiejaar 2011-2012 zijn er zeven enthousiaste studenten (in mijn vierde jaar, 2008-2009 waren dit er vier) aan het werk bij Leerbedrijf Newways. Om in aanmerking te komen voor een functie bij het leerbedrijf dien je een vierdejaars student te zijn van een Nederlandstalige opleiding die behoort tot de Academy van Toerisme van NHTV.

Het ontwikkelen van Wiki's
Tijdens de organisatie van het programma in Dubai (deel I van de studiereis) moesten we ons ook alvast gaan richten op de organisatie van het programma in Thailand, een land waar ik altijd al héél graag naartoe wilde dus waar ik enorm enthousiast over was! We beschikten al over de contactgegevens van een lokale organisatie in Bangkok die ons zou gaan helpen met het in elkaar zetten van het programma. Tijdens de programmaonderdelen moesten we ook rekening houden met de opdracht van de studenten (het ontwikkelen van Wiki's: elk duo van studenten was verantwoordelijk voor één onderwerp variërend van eten tot authenticiteit en emancipatie waarover zij 10 subonderwerpen moesten bedenken en daarover informatie moesten vergaren d.m.v. podcasting, fotografie en interviews. Deze info moest later op één gezamenlijke website gepubliceerd worden).

Programma Thailand
Gelukkig was de begeleider van Linda en mij razend enthousiast over het programma wat we ontwikkeld hadden voor Dubai. Vooral de bezoeken aan Ski Dubai en het Kempinsky Hotel vielen erg in de smaak! Vol goede moed gingen we dan ook aan de slag met deel II van het programma: Thailand. Na 3 dagen Dubai was het de bedoeling om verder te vliegen met Emirate Airlines naar Bangkok. Na aankomst in deze gigantische metropool ('s ochtends vroeg) ging het programma direct van start! Het was de bedoeling om de koffers te stallen op het vliegveld (in kluisjes) en vervolgens naar het hectische China Town middenin Bangkok te vertrekken met transferbussen en gidsen om aldaar een rondleiding te krijgen, gezamenlijk wat te eten en wat vrije tijd in te plannen, alvorens we onze weg voort zouden zetten naar het station van Bangkok om per nachttrein naar het noorden van Thailand te vertrekken: Chiang Mai. Dit klinkt misschien als simpel en logisch maar er kwam direct al een héleboel kijken bij deze klus! Het onderdeel 'reizen' verloopt altijd  hectisch en blijft altijd spannend... er zou maar eens iemand zijn of haar paspoort in Dubai laten liggen of een bus deo in zijn of haar handbagage hebben zitten! Dit soort dingen kunnen voor grote problemen zorgen. Daarnaast reizen we buiten de EU dus moest er ook geld gewisseld worden en daar moest tijd voor vrij worden gemaakt, want 44 personen die geld moeten wisselen, dat doe je niet in 5 minuten! Ook heb je geen idee waar de hoofduitgang zit in het vliegveld van Bangkok vanachter je 'organisatiecomputer' in Nederland en moet je er maar op vertrouwen dat die transferbussen met gidsen écht aanwezig zijn. En wat als je vlucht vertraging oploopt? Laat je de bussen dan maar wachten? Hoe bereik je de gidsen terwijl je in het vliegtuig zit? Wie wacht er bij de groep tijdens het wachten en wie gaat er kijken of de bussen er zijn? Dat kan je niet met 44 personen tegelijk.. Kortom; je moet aan een héleboel dingen denken bij de organisatie van een dergelijke reis en hopen dat alles goed verloopt! Maar zorg te allen tijde voor een plan B en voor de belangrijke regel in het programmaboekje (wat je maakt voor de deelnemers) waarin staat dat het programma te allen tijde onder voorbehoud is en dat de reisleiding (Linda en ik) over de mogelijkheid beschikken het programma reistechnisch aan te passen (om tegenspraak en opstand van de deelnemers te voorkomen). 's Avonds wilden we van Bangkok naar Chiang Mai vertrekken per nachttrein (een reis van 13 uur). Dit zou een helse dag worden met veel gereis en met het continu in de gaten houden van je koffers en spullen, één van de drukste dagen uit ons programma! Linda en ik vroegen prijzen en treintijden aan bij verschillende lokale organisaties om de beste prijs-kwaliteit te kunnen vergelijken. Vervolgens gingen we op zoek naar een goed hotel in Chiang Mai om na aankomst direct in te kunnen checken en even op te kunnen frissen en de koffers te stallen; de groep zou overigens vanaf de reis van Dubai  (direct na de woestijnsafari) naar Thailand (met daarna de tour door China town en reis naar Chiang Mai per nachttrein) geen mogelijkheid meer hebben om even te douchen. Na een opfrismoment planden we een bezoek aan twee bijzondere tempels en maakten we plaats voor een uitgebreide Thaise lunch in buffetvorm. We kozen voor een buffet omdat het alles behalve handig is om met 44 mensen a-la-carte te gaan eten; zodra de laatste zijn bordje eten zou krijgen, zouden de eerste al lang klaar zijn! Dat is niet gezellig; een buffet dus! 's Avonds was de groep vrij in Chiang Mai. We wilden het programma niet teveel overladen dus we besloten de avond vrij te houden en enkel wat tips te geven voor vermaak; een bezoek aan de Chiang Mai Night Market bijvoorbeeld. Voor de komende 2 dagen planden we een stoere trektocht door de jungle van Chiang Mai incl. bezoek aan meerdere inheemse stammen en overnachting in een heus kamp met lokale bewoners! We zouden gaan slapen onder een klamboe in hutten... spannend en oh zo leuk!

Educatief, informatief én amusant
Naast amusant moest het programma van Thailand óók educatief en informatief worden, net zoals in Dubai. We besloten daarom ook een bezoek aan het Hill Tribe Museum te plannen; een museum met informatie en voorwerpen van inheemse Thaise stammen, heel erg interessant! Voor de avond planden we (na overleg met de verantwoordelijke docent) een stapavond in één van de meeste hippe bars van Chiang Mai; een klein tentje aan het water, overladen met lampions en live muziek; dat klonk goed op de website! Nu maar hopen dat het ook écht zo mooi en gezellig zou zijn als het klonk.. je organiseert ten slotte vanachter je computer in Nederland en hebt geen idee in hoeverre de informatie die online gegeven wordt 'waar' is. Om vertrouwelijkheid te scheppen belde ik altijd met de organisaties waarmee we samen wilden werken om mijn stem te laten horen en uit te leggen wie ik was en met wat voor organisatie ik bezig was. Vervolgens mailde ik de betreffende persoon/bedrijf met de informatie die we telefonisch hadden besproken. Ik vroeg hen ook altijd mij per e-mail te beantwoorden zodat ik feitelijke informatie op papier had en altijd dingen kon 'bewijzen' mocht er ter plaatse wat mis gaan. Ook planden we een vrije dag in Chiang Mai zodat iedereen zelf even kon beslissen wat hij/zij wilde doen en eventueel kon werken aan de opdracht voor de opleiding. Ook zou het heerlijk zijn om even bij te kunnen slapen! Die avond vertrokken we weer van Chiang Mai naar Bangkok met de nachttrein om het programma aldaar voort te zetten.

Binnenkort
In mijn volgende blog lees je meer over hoe de organisatie van Thailand ons verging en over de presentatie aan de studenten over de reis.

Bekijk ook eens de Facebook-pagina van Leerbedrijf Newways: http://www.facebook.com/#!/newways.nhtv of de website, http://newways.nl van het Leerbedrijf.

Tot snel!

Melanie van Grunsven

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Brochures
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...