Geschreven door Melanie
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in Geffen

Management, Midden-Oosten en Azië

In mijn vorige blog las je over de inhoud van het tweede jaar van de studie ‘Functiegerichte Bacheloropleiding voor Toerisme & Recreatie’ met de afstudeerrichting Manager Travel Trade en over mijn internationale stage op Cyprus. Nu ga ik het hebben over het derde studiejaar en over de fantastische, spectaculaire studiereis naar Dubai en Thailand!

Management
Het derde jaar van de studie stond in het teken van management. Heel veel management. Een pittig maar zeer leerzaam jaar. De informatie die ik tijdens dat jaar kreeg en de dingen die ik tijdens dat jaar heb geleerd, kom ik in het dagelijks leven en in mijn werk vaak tegen. Een stukje personeelsmanagement, financieel management, algemeen management, presentatietechnieken en het schrijven van een ondernemingsplan voor een verzonnen bedrijf om de economie en voorzieningen van een dorp in Zuid-Afrika te verbeteren, zijn enkele onderdelen van dat jaar. Het meest interessante deel van het managementjaar vond ik het project dat in het teken stond van internet en wiki’s (wikipediapagina) waar ik mijn creativiteit lekker in kon uiten.

Internationale vodcasts en podcasts
Voor het project dat in het teken stond van de wiki’s gingen we op onderzoek uit tijdens de studiereis van het derde studiejaar in Dubai en Thailand. De studenten van mijn groep werden opgesplitst in groepjes van twee personen. Per groepje kreeg je een kaartje waarop één onderwerp stond en aan de hand van dat onderwerp ging je onderzoek doen naar de werkelijkheid. Samen met een klasgenoot had ik het onderwerp ‘eten’. Er bestonden ook onderwerpen als religie, etniciteit en emancipatie. Aan de hand van je onderwerp bedacht je tien thema’s met subthema’s. Zo bedachten wij thema’s als: ‘Kruiden in Dubai’, ‘Markten in Thailand’, ‘Om eten bedelende Monniken in Bangkok’ enzovoorts. Ter plaatse gingen we op onderzoek uit om zoveel mogelijk informatie over deze onderwerpen te achterhalen. We publiceerde de informatie in wervende teksten op de wiki-website waar ook alle informatie van onze klasgenoten met andere onderwerpen te vinden was. Ook maakten we foto’s, filmpjes en interviewden we lokale mensen over de onderwerpen. Na de reis was er een hele mooie, informatieve en dynamische website ontstaan over Dubai en Thailand. Ontzettend leuk en informatief voor reizigers naar die landen en een leuke bundeling van informatie voor de studenten zelf.

Studiereis
Naast het stukje ‘schoolwerk’ tijdens de studiereis werd er ook ruim voldoende tijd vrijgemaakt om de prachtige landen te ontdekken. Met de hele groep -inclusief begeleiding van het leerbedrijf van de opleiding bestaande uit twee afstudeerstudenten die de reis tevens hebben georganiseerd en een aantal begeleidende docenten- gingen we op pad. Van het westerse Europa naar het snikhete Midden-Oosten en vervolgens door naar het magische, relaxte Azië binnen twee weken, zo bizar! 30 mei 2008 brak aan, de dag waarop ik samen met de andere studenten en een paar leuke docenten de gangpaden van de luxe vliegtuigen van Emirate Airlines mocht betreden om vervolgens zes uur in de stoeltjes met privé entertainmentsets naar het Verre Midden Oosten te vliegen.

Verhit in Dubai
We kwamen ’s avonds laat aan in de Verenigde Arabische Emiraten, Dubai. We kregen een klap in ons gezicht van de ongelofelijke warmte en föhnwind. Ik ben al op veel plaatsen geweest maar deze hitte ging echt over the top!! Na een nachtje slapen begon de reis echt. ’s Ochtends vroeg hadden we een busexcursie. De eerste stop werd gemaakt bij het Burj Al Arab hotel. Dit hotel is bekend van TV en is het meest luxueuze, rijkste en enige 7-sterrenhotel ter wereld! Het was echt een kick om dat hotel te zien vanaf een prachtig wit zandstrand. Ook hebben we Burj Dubai mogen bewonderen, een gebouw dat tot de hoogste ter wereld behoort en zijn we naar The Mall of The Emirates geweest waar Ski Dubai zich bevindt. Dit is een enorme skihal waar de temperatuur -10C is terwijl het buiten +45˚C is. Niet te geloven! Verder zijn we wat souks gaan bezoeken -Arabische winkelstraten-, een moskee en het Dubai museum dat te vergelijken is met de uitgebreide versie van de Fata Morgana in de Efteling. De straten van Dubai vielen over het algemeen een beetje tegen. Gezien de luxueuze beelden en moderniteit die op TV te zien is, had ik wel íets meer verwacht. Dubai heeft ook niet echt een leuk, gezellig centrum. De winkels zijn opgestapeld in grote shoppingmalls. Er zijn natuurlijk wel bijzondere gebouwen zoals het Burj Al Arab hotel en Ski Dubai maar deze liggen vrij ver uit elkaar en vallen in het niet als je ze op de kaart van het Emiraat Dubai plaatst. Gelukkig hadden we ook tijd om te relaxen op het prachtige witte Jumeirah strand en een middagje bij het zwembad op het dak van het hotel! Als afsluiting van de trip in Dubai zijn we met jeeps de woestijn ingegaan waar het leek of we in een op hol geslagen achtbaan zaten. Veel deelnemers konden de misselijkheid niet tegengaan waardoor er zelfs werd overgegeven. In de woestijn kregen we uitleg over giftige planten en kamelen. Kamelen kunnen maar liefst 120 liter water in twintig minuten drinken en kunnen vervolgens drie maanden lang zonder water!! Na een tijd in de woestijn gereden te hebben kwamen we aan op een prachtige plek waar we met z’n allen Arabisch aten, een buikdansshow te zien kregen, henna-tattoo’s konden laten zetten, kameel konden rijden en waterpijp konden roken. Vervolgens moesten we vliegensvlug terug naar het hotel om onze koffers te pakken en de reis voort te zetten naar het prachtige Thailand...

Binnenkort
Over drie weken -in verband met vakantie- lees je hoe de rest van de studiereis in Thailand verliep..

Tot dan! Melanie van Grunsven

Foto: Groepsfoto in de woestijn van Dubai.

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Brochures
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...