Geschreven door Melanie
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in Geffen

Sprinkhanen eten op de Thaise markt

Drie weken geleden vertelde ik je over de inhoud van het derde jaar en over de start van de doorreis van de derdejaars studenten van de afstudeerrichting ‘Manager Travel Trade’ van de opleiding ‘Functiegerichte Bacheloropleiding voor Toerisme en Recreatie’. Vandaag lees je hoe het verder ging met deze reis…

Backpackers in Bangkok
We gingen van de ongelofelijke hitte in Dubai naar het benauwde, warme Thailand. Na een lange reis kwamen we aan in Bangkok waar we de eerste avond en de tweede dag lekker vrij hadden. Op de avond van de dag van aankomst zijn we naar de Khao San Road gegaan. Dit is een van de drie bekendste ontmoetingsstraten voor backpackers ter wereld. Mensen die in Bangkok zijn geweest zullen het ongetwijfeld kennen. Hier hebben we heerlijk Thais gegeten en we ondervonden direct dat Thailand ideaal is om te shoppen voor heel weinig geld.

Vooral de dames in de groep haalden hun harten op. De meest fantastische, kleurrijke jurkjes van katoen tot zijde en de leukste t-shirts met grappige teksten waren voor een paar euro te koop. Ook hebben we ons heerlijk laten masseren in één van de vele massagetenten die Bangkok -en de Khao San Road- rijk zijn. Overal om je heen zie je kleuren en geuren van kruiden.

Mensen afkomstig van de Palong, Lisu en Karen stam die in traditionele klederdracht hun souvenirs proberen te verkopen terwijl je de altijd levende stad, het getoeter van de tuk tuk’s en de roze taxi’s, nonstop op de achtergrond hoort. Het is in principe alleen al een ervaring op zich om even rond te lopen in een benauwde, tropisch warme stad als Bangkok.

Op onze eerste vrije dag zijn we met tuk tuks naar tempels gegaan en vervolgens Royal Palace gaan bekijken waar werkelijk prachtige bouwwerken -zoals tempels en Boeddhistische beelden- te vinden zijn. De met goud bewerkte gebouwen en perkjes -die geuren van de wierrook- en Boeddhistische tinten van het park lieten een diepe indruk achter op mij en mijn klasgenoten. Een wereld die eigenlijk zo klein is -want deze is compleet bereisbaar- heeft toch zóveel verschillen. Verschillende culturen, mensen, uiterlijkheden… Pas als je je bevindt in een compleet andere wereld als West-Europa, besef je je dat maar al te goed…

Op olifanten door de jungle
Na het korte maar zeer krachtige bezoek aan Bangkok hebben we onze weg voortgezet richting Kanchanaburi, zo’n 60 kilometer van de grens van Birma in West-Thailand. Onderweg -met de bus- hebben we verschillende stops gemaakt. Zo zijn we naar de floating market geweest. Dit zijn ‘’markten op het water’’ waar Thaise, lokale mensen hun producten -meestal eten en souvenirs- verkopen aan elkaar en aan toeristen. De Thaise mensen die op de floating market werken zitten de hele dag in ‘’longtailboats’’. Dit zijn lange, smalle bootjes waar ze al hun artikelen en producten in opstapelen en waarmee ze rondvaren over de rivier langs de steigers waar men loopt om de producten te kopen.

Ook brachten we een bezoek aan een pottenbakkersfabriek waar we een rondleiding kregen. Een vieze, oude, armoedige ‘’fabriek’’ -schuur- waar heel hard werd gewerkt. Als je hoort dat de mannen die zich daar uren in het zweet werken en zwaar lichamelijk werk verrichten slechts een paar euro per dag krijgen, is dat hartverscheurend. We bracht ook een bezoek aan het JEATH museum -een museum over de omgekomen Nederlandse arbeiders en soldaten tijdens WOII- en we bezochten hun begraafplaats. Ook dit was zeer indrukwekkend want ik had nog nooit zóveel graven bij elkaar gezien die allemaal op dezelfde manier waren ‘’gelegd’’. We maakten ook een fantastische rit per trein dwars door het land.

Aangekomen bij River Kwai Village zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad van ons mooie hotel midden in de jungle en hebben we ’s avonds een feestje gebouwd in de bar van de accommodatie waar we een poging deden tot karaoke. Ook de docenten deden fanatiek mee! Aan onze tweedaagse tocht door de jungle ontbrak uiteraard geen olifantentocht en een bezoek aan een olifantenkamp. Nadat we zagen hoe de beesten leven en behandeld worden en we een leuke show te zien kregen met allemaal olifantenkunstjes, mochten we zelf een flinke rit gaan maken op de enorme beesten. In een ‘’bakje’’ op de olifant reden we door de jungle en door de modderachtige wateren van Kanchanaburi. Dat was echt het hoogtepunt van de reis!!

Tot slot zijn we met de trein over ‘’The Bridge over the River Kwai’’ gereden. Na een stop bij de beroemde brug -ook bekend uit films- zijn we met de bus teruggereden naar Bangkok. Daar zijn we ’s avonds goed gaan stappen in Patpong. Patpong is een groot gebied in Bangkok dat bekend staat om prostitutie en wild nachtleven tot in de vroege uren. Er zijn ontzettend veel bars en clubs waar schaars geklede meisjes ‘’shows’’ geven. Wij zijn met een aantal klasgenoten even gaan kijken zodat we ons voor konden stellen hoe zoiets in het echt is. Het was vreselijk om die meisjes te zien die daar met uitgeschakelde emoties geld stonden te verdienen met hun lichaam voor de rest van hun families. Ik was zo diep onder de indruk van deze vreselijke manier van leven dat ik op de terugweg op het vliegveld een aantal boeken heb gekocht over situaties als deze. Het is hartverscheurend en niet voor te stellen hoe deze meisjes leven, puur om een materiële kwestie: geld. Op zulke momenten besef je maar al te goed hoe goed het overgrote deel van de Nederlandse bevolking het heeft in ons koude, westerse kikkerlandje.

Thaise delicatessen
Op mijn vrije dag had ik afgesproken om samen met mijn Thaise dorpsgenoot -die op dat moment ook in Bangkok was- leuke dingen te gaan doen. We zijn eerst naar Ancient City geweest wat een soort openluchtmuseum is waar alle bouw- en kledingstijlen uit het hele land te vinden zijn in een groot park. Daar reden we met golfkarretjes doorheen. We zijn ook een eindje gaan varen in een longtailboat met echte Thaise rieten hoedjes en hebben op z’n Thais op de grond gegeten. We zijn ook naar een lokale Thaise markt geweest waar geen toerist te vinden was en waar ik een soort attractie was met blond haar, sproeten op een blanke huid en lichte ogen. Op deze markt heeft mijn Thaise vriendin Tal me van alles geleerd over Thaise rituelen wat betreft eten en drinken en over de Thaise delicatessen. Ik kon de informatie zeer goed gebruiken voor mijn Wiki-project voor mijn studie (zie vorig blog over Dubai). Tot mijn eigen verbazing heb ik op deze markt sprinkhanen en maden gegeten!! Ik had Tal beloofd mee te doen aan hun ritueel. Toen ik plotseling voor de bak insecten stond had ik toch een beetje spijt van mijn woorden maar ik wilde me niet laten kennen. Daarnaast was het overduidelijk dat de locals deze insecten als ‘’lekker tussendoortje’’ zien en er ook niet aan doodgaan, dus probeerde ik het toch maar uit.. Tot mijn grote verbazing vond ik het niet eens zo vies! De sprinkhanen smaakten naar paprikachips omdat ze gewokt waren in paprikakruiden en de maden smaakten naar melige aardappel.

Later op de avond sloten we de dag af met een lekkere massage voor slechts € 5,- per uur. Op de laatste dag van de studiereis zijn we een lange canaltour gaan doen in Bangkok over de Wat Phraya river en hebben we nog wat tempels en markten bezocht. De hele middag en avond hadden we vrij en van die tijd genoot ik op en top met mijn klasgenootjes om voor de laatste keer van het heerlijke eten en de Thaise massages te genieten.

Lange reis
Na ruim zes uur vliegen kwamen we weer aan op de luchthaven van Dubai waar we helaas vier uur moesten wachten.. toen hebben we nog eens zes uur moeten vliegen om te landen op het vliegveld van Düsseldorf om vervolgens met NS Hispeed terug naar Nederland te keren. Wat een afstanden, maar elke minuut reizen was deze studiereis dubbel waard!

Binnenkort
Over twee weken lees je hoe ik mijn afstudeerjaar aan NHTV heb ervaren en hoe ik zelf spectaculaire reizen begeleidde naar onder meer Istanbul..

Tot over twee weken! Melanie van Grunsven

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Brochures
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...