Geschreven door Maarten-Harm
Niveau VWO
Woont in Arnhem

Het doolhof van de studiekeuze

Woensdagochtend half negen: tijd voor een presentatie. De laatste paar weken zijn we op school bezig met presentaties over de opleiding die je wilt gaan doen. De presentaties zijn onderdeel van de studiekeuze die hier op school wordt begeleid. Door het programma Qompas hoopt de school veel leerlingen verder te helpen bij de keuze van een  vervolgopleiding. 

Marinier, bedrijfspsycholoog of boekhouder, je kan het zo gek niet bedenken of het kwam wel bij iemand als resultaat. De keuze in opleidingen is de laatste tijd gigantisch toegenomen, waardoor het voor velen het moeilijk is om het kaf van het koren te scheiden. Voor de een is deze keuze een fluitje van een cent, voor de ander een zeer lange weg met hindernissen en valkuilen.

Terug naar de presentaties. Vandaag staat een presentatie van een jongen uit de klas op het programma. Nog eenmaal een aankondiging van de mentor, en de presentatie kan beginnen. “Ik wil nadat ik mijn diploma hebt gehaald Sociale en Juridische Dienstverlening gaan doen, omdat het me een ontzettend leuke opleiding lijkt, en het kwam uit alle tests op Qompas. Ook vind ik het ontzettend leuk om met mensen te werken, en hen weer op weg te kunnen helpen wanneer ze bijvoorbeeld problemen met de gemeente hebben.” Behalve waarom hij de opleiding wil gaan doen en wat je er later mee kan, verteld hij ook in welke stad hij de opleiding wil gaan volgen. “De opleiding wil ik in Enschede aan het Saxion gaan doen, omdat ik de sfeer daar erg leuk vind, en de afstand vanaf Elst nog aardig te overbruggen is”. Een bepaalde sfeer op een school is eigenlijk essentieel, want de volgende vier jaar ben je daar bezig met je opleiding.
Aan het eind van de presentatie heeft de klas nog een mogelijkheid om vragen te stellen, maar het blijft doodstil in de klas. De mentor roept half lachend “Geen vragen?”. Nog steeds doodse stilte. “Oke. Eigenlijk is alles voor mij ook wel duidelijk. Bedankt voor je presentatie!” De jongen gaat weer op z’n plek  zitten, en we praten nog even na.

Een week later is het aan mij de beurt om de klas iets te gaan vertellen wat ik als vervolgopleiding wil gaan doen. “Ik weet nog niet wat wil studeren omdat de studiekeuzetests mij helaas elk een compleet ander resultaat gaven. Bij de interessetest moest ik vooral iets gaan doen met recreatie en kunst: een vakantiepark runnen of fotograaf worden behoorden daar tot de mogelijkheden.
Een compleet ander resultaat gaf de competentietest. Het werd mij aangeraden om een opleiding notarieel recht te gaan doen, omdat ik onder andere erg formele brieven kan sturen. Wéér een andere test gaf aan dat ik piloot moest worden, omdat ik – af en toe – erg nauwkeurig werk. Gevolg van alle uitslagen: er heerst totale onduidelijkheid in mijn hoofd.” Zelfs mijn mentor zei dat ik gewoonweg in teveel dingen geïnteresseerd was. Zo kan het dus blijkbaar ook. “Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen om na het behalen van mijn havodiploma, nog twee jaar vwo te gaan doen. Ik wil alles nog even rustig op een rijtje zetten, en in de ontzettend drukke periode op dit moment lukt het me niet om dit nu te doen.”

Voor mij wordt het volgend jaar dus veel open dagen bezoeken, overal informatie aanvragen en nog eens goed oriënteren op internet. Mocht je net als mij vwo willen doen, zorg er dan voor dat je bij je profielkeuze 1 vak extra kiest. Voor velen wordt dit de extra taal die verplicht is (zoals Frans of Duits), maar als je al een extra taal hebt kan je ook voor iets anders kiezen. Informeer bij je decaan naar de mogelijkheden bij jou op school als je dit wil gaan doen. Er zal – nadat je het vwo-diploma hebt gehaald –  een nieuwe wereld voor je open gaan, want je kan dan ook meteen kiezen voor een opleiding in het Wetenschappelijk Onderwijs.

Voor iedereen is het starten van een opleiding dus een belangrijke stap voorwaarts (en vaak ook een sprong in het diepe). Veel scholen begeleiden hun leerlingen in hun studiekeuze, om uitval tijdens het eerste jaar van de opleiding zoveel mogelijk te voorkomen. Een presentatie is dan ook een goede aanvulling bij de studiekeuzetests. Leerlingen worden zo dichter betrokken bij de keuzes van andere leerlingen, waardoor ze inspiratie op kunnen doen voor de keuzes die zij zelf gaan maken.

De studiekeuze is een groot doolhof, maar als je eenmaal in het midden over het doolhof heen kan kijken, kan je makkelijker een uitweg kiezen die jou het beste lijkt. Het zal een keuze worden die van grote invloed is op je latere leven, en als het je lukt om een goede uitweg te kiezen zul je daar geen spijt van krijgen. Dat is zeker.

 

 

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...