Geschreven door bnijssen
Niveau onbekend
Woont in onbekend

Propedeusejaar MIC

Op 1 september was het dan zover; “de eerste stap naar een carrière in de mediabranche.” Op deze dag nam ik voor de tweede keer plaats in de collegebanken van de relatief kleine collegezaal in het Singelgrachtgebouw. Eigenlijk wilde ik schrijven dat ik voor de allereerste keer plaats nam in deze banken, maar dat zou gelogen zijn; ik had er namelijk al eens gezeten tijdens de open dag. Tijdens die eerste dag kregen we informatie over het eerste jaar en maakten we kennis met onze klas, ons slb-groepje en de stad Amsterdam. 

Vrij snel daarna begonnen we al aan het eerste project: de Volkskrant. In het propedeusejaar werk je redelijk veel en vaak aan projecten. Elke periode werk je namelijk aan één project. Bij dit eerste project kregen we de opdracht om voor de Volkskrant een papieren informatieproduct (zoals een magazine of katern) te ontwikkelen voor mensen tussen de 24 en 30 jaar oud. Daarnaast moest je nadenken hoe de Volkskrant jouw product kon vermarkten. Om dit te kunnen bedenken, krijg je vakken als marketing, spelling & stijl, M&O en onderzoek. Het werken aan dit project vond ik heel leuk, maar er kwam ook redelijk wat stress bij kijken. In de week dat de deadline naderden, moesten we nog best veel doen en dit betekende dus dat we flink door moesten werken. 

Bij volgende projecten ging dat steeds beter, maar het was wel wennen om te werken aan een project. Andere projecten in het propedeusejaar waren: een website ontwikkelen voor het Voedingscentrum, een adviesrapport schrijven voor Beeld & Geluid (waarin je vertelt hoe je volwassenen mediawijzer kunt laten worden.) De kick-off van dit project was trouwens ook erg leuk; we gingen namelijk een dagje naar het Instituut voor Beeld & Geluid. Bij het laatste project moesten we een online community bedenken en ontwikkelen voor een zelfgekozen doelgroep. 

Behalve projecten heb je natuurlijk ook nog gewoon vakken die je volgt. Enkele vakken zijn: spelling en stijl, M&O, marketing, schrijven, media & maatschappij, onderzoek, websitebouw en marketingcommunicatie. Je krijgt dus zeer diverse vakken. Dit sprak me heel erg aan, maar soms was het ook best moeilijk. Zo zag ik best op tegen het tentamen M&O (bedrijfseconomie). We kregen namelijk gewoon het HBO boek voor bedrijfseconomie. Na veel oefenen heb ik het tentamen gelukkig wel gewoon in één keer gehaald. 

Aan het einde van het propedeusejaar kies je een profiel voor het tweede jaar. Je kunt kiezen uit: Informatie & Media, Nieuws & Media, Media Marketing Publishing, Reclame/Marketing/Communicatie en Redactie/Mediaproductie. Meer over mijn keuze en het tweede jaar lees je in mijn volgende blog.

Bo (20 jaar) volgt de opleiding Media, Informatie & Communicatie in Amsterdam. Ze schrijft weblogs over haar ervaringen op school. Heb je vragen? Reageer dan op deze blog.

 
Deze blog-post is geplaatst in:

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...