Geschreven door Tessa
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in onbekend

Leren kan je leren

Vandaag ben ik begonnen met een nieuwe uitdaging; op mijn werk hebben ze me gevraagd of ik de vakopleiding voor drogist wil gaan volgen. Dit is een thuisstudie waarbij je via de computer modules volgt en toetsen maakt. Helemaal leuk natuurlijk, maar ben ik na ruim twee jaar werken het leren niet verleerd?

Gespannen en enthousiast open ik het scherm. Ik log in met mijn gegevens en ben benieuwd wat ik precies aantref. Ik heb namelijk geen flauw idee wat ik kan verwachten. Ik kom in een overzichtelijk menu en klik voorzichtig op het eerste puntje. Er opent zich een scherm met de eerste informatieve tekst. Al snel merk ik dat ik de drang heb om dingen op te schrijven en aantekeningen te maken. Snel pak ik pen en papier. Het voelt weer precies als vroeger.

Op de middelbare school was ik nog een beetje zoekende naar de beste manier om de lesstof te leren, maar toen ik op de hogeschool kwam, had ik al veel geoefend met leren en had ik een methode gevonden die het beste voor mij werkt. Mijn schoolboeken zijn hierdoor helaas wel onverkoopbaar geworden, want ik heb vrolijk zitten markeren tijdens het leren. Alle belangrijke zinnen en/of stukken heb ik een opvallende kleur gegeven. Daarna las ik alleen nog de gemarkeerde tekst en sloeg de niet gemarkeerde stukken over. Die had ik immers al eerder als niet belangrijk bestempeld. Als laatste schreef ik alle gemarkeerde stukken nog eens over in mijn kladblok als zijnde een samenvatting en las dat daarna nog één keer door. Ik was klaar voor mij toets.

Natuurlijk leert iedereen op een andere manier. Waar de één het prettig vindt om op een stille rustige plek alles een miljoen keer door te lezen, kan de ander zich juist veel beter concentreren in een rumoerige ruimte of met muziek op. Ik val in de laatste categorie. Ik heb altijd muziek op staan als ik aan het leren ben. Niet dat ik echt naar de tekst luister, maar van stilte word ik kriegelig en kan ik me dus juist niet concentreren. Als mijn concentratie even verslapt merk ik dat ik naar de tekst zit te luisteren of dat ik aan het meezingen ben. Dan ga ik heel even iets anders doen om vervolgens weer verder te gaan waar ik gebleven was.

Klasgenoten van mij haalden in de tentamenweek soms nachten door om de stof te leren, terwijl ik dan vaak met mijn benen omhoog zat, omdat ik alle stof al van binnen en van buiten kende. Sommige mensen hebben nu eenmaal tijdsdruk nodig om goed te kunnen presteren. Ik kan me juist weer niet uren aan één stuk door concentreren. Het liefste besteed ik maximaal een uur aan leren en ga dan een uur iets anders doen. Vaak mondt dat uit in een half uur leren en anderhalf uur iets anders doen, maar ach als ik het uiteindelijk maar in mijn kop heb zitten toch?

Voor ik het weet heb ik de eerste module helemaal doorgewerkt en ben ik toe aan een soort oefenprogramma. Erg leuk om spelenderwijs nog eens met de stof te stoeien en te kijken of ik het wel echt weet. Daarna komt de afsluitende toets. Ik weet bijna alle vragen en haal de toets ruim. Ik heb de smaak te pakken en merk dat ik het echt leuk vind. Enthousiast geworden besluit ik ook alvast het tweede onderdeel te gaan doen. Weer begin ik aantekeningen te maken van de tekst die ik lees. De studiebol in mij komt naar boven…

 

Tessa (23 jaar) heeft de opleiding journalistiek gevolgd in Ede. Elke twee weken schrijft ze een weblog over haar leuke, gekke, bijzondere en spannende ervaringen op school en in het studentenleven. Heb je vragen of zelf een leuk idee voor een onderwerp? Reageer dan op deze blog!

 

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...