Geschreven door Tessa
Niveau Hoger Beroeps Onderijs
Woont in onbekend

Meelifters

Ik begrijp dat groepsopdrachten heel leerzaam en nuttig zijn. Bijvoorbeeld  om goed te leren samenwerken, duidelijke afspraken te kunnen maken én nakomen en een zekere mate van verantwoordelijkheid aan te leren.  Toch heb ik altijd een enorme hekel aan groepsopdrachten gehad. En wel om het feit dat er altijd wel een meelifter in mijn groepje zat. Eén die je achter zijn broek moest zitten of die gewoon in de week van de deadline spoorloos was.

Al vanaf de middelbare school word ik met groepsopdrachten geconfronteerd. In het begin kon ik vaak zelf kiezen met wie ik een duo vormde. Ik koos dan een vriendin of een klasgenootje waarvan ik wist dat hij of zij net zo serieus met de opdracht aan de slag zou gaan als dat ik dat zou doen. Netjes afspraken maken, de werklast verdelen en deadlines nakomen. Maar op een gegeven moment bedachten docenten dat ze zelf wel groepjes konden vormen. Of nog erger dan nummerden ze iedereen. Alsof het vormen van een groepje al niet erg genoeg was. Al tijdens de uitleg werden snel groepjes gevormd en dan bleven er altijd een paar mensen over. Vaak de mensen die niemand in het groepje wilde hebben.

Toch heb ik maar weinig groepjes gehad waarbij er niemand mee probeerde te liften. Op de middelbare school was het vervelend, maar kon ik nog denken dat die persoon zichzelf wel tegen zou komen tijdens zijn eindexamens. Een deel van de mensen die altijd meeliftte is inderdaad gezakt. Maar een deel ook niet.

Op het hbo dacht ik dat het allemaal wel anders zou zijn. Dat iedereen gemotiveerd was en zich volledig zou inzetten. Maar helaas, ook in het hbo zijn genoeg meelifters. Gelukkig had ik op de middelbare school geleerd hoe je met meelifters om moet gaan. De belangrijkste stap  is het maken van een duidelijke planning en taakverdeling. Dit kan helpen om mensen aan te spreken op hun gedrag. Zorg dat er voldoende contactmomenten zijn en dat er op die momenten ook gekeken wordt naar de voortgang. Hoe eerder je signaleert dat iemand zijn werk niet doet, hoe eerder je kan ingrijpen. Trek op tijd aan de bel en meld bij je begeleider dat iemand niks doet. Dan heb je nog kans om die persoon uit je groepje te zetten.

Voorkom dat mensen dubbel werk gaan doen. Dat is inefficiënt en de meelifter zal dit dan sowieso niet oppakken. Probeer iedereen zelf te laten kiezen welk onderdeel van de opdracht ze voor hun rekening nemen. De één is bijvoorbeeld heel goed in presenteren. De ander is goed in informatie verzamelen en weer een ander kan goed interviewen. Als je gebruik maakt van de kwaliteiten van mensen zijn ze eerder geneigd om mee te werken.

Wees je er van bewust dat iedereen op een andere manier te werk gaat. De één begint meteen en de ander werkt beter als de deadline nadert. Maak dit bespreekbaar en probeer een manier te vinden waarop het voor iedereen werkbaar is.

Soms krijg je de kans om de inzet van elke individu te beoordelen. Wees dan wel eerlijk en geef het aan als iemand niks gedaan heeft. Dit is niet zielig.

En tot slot. Bedenk dat je niet voor een ander werkt, maar dat je alleen voor je eigen diploma aan de slag bent. Dus als je iets harder moet werken, omdat iemand uit jouw groepje zijn werk niet doet, doe het dan gewoon. Uiteindelijk heb je alleen jezelf er maar mee als je het niet doet!

Heb jij weleens een meelifter in jouw groepje gehad? Hoe ben je hier mee omgegaan?

Tessa (23 jaar) heeft de opleiding journalistiek gevolgd in Ede. Elke twee weken schrijft ze een weblog over haar leuke, gekke, bijzondere en spannende ervaringen op school en in het studentenleven. Heb je vragen of zelf een leuk idee voor een onderwerp? Reageer dan op deze blog! 

 

 

 

Er zijn nog geen reacties op dit onderwerp.

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...