Geschreven door eindredactie
Niveau onbekend
Woont in onbekend
1

Transferpraatje voor vertrek!

Bussen ‘wegpraten’
Zodra onze gasten arriveren op de luchthaven van Ibiza vangen wij hen op in de aankomsthal. We staan dan met een bordje omhoog en een aankomstlijst in onze handen om te noteren of alle gasten die we verwachten, ook daadwerkelijk aan zijn gekomen. Ze zien direct dat wij van Sunweb/Sudtours/Jiba en/of GOGO zijn, dus komen ook automatisch naar ons toe gelopen. Wij heten hen dan van harte welkom op Ibiza, vragen of zij een goede vlucht hebben gehad en wat hun boekingsnaam is. Soms sta ik er ‘alleen’ voor mijn eigen merk Sunweb maar als de vlucht niet heel groot is nemen mijn collega’s en ik ook merken van elkaar over; Sudtours, Jiba en GOGO zodat we niet elke keer allemaal naar alle aankomsten hoeven te gaan. Als ik voor meerdere merken op de luchthaven sta vraag ik de mensen altijd eerst met welk merk zij hebben geboekt zodat ik niet de hele aankomstlijst hoef door te spitten. Als zij bijvoorbeeld ‘Sunweb’ zeggen neem ik de lijst van Sunweb erbij, vraag ik hen om hun boekingsnaam (dit is de achternaam waarmee zij de boeking hebben gedaan) en naar welke accommodatie (appartement of hotel) zij gaan. Vervolgens zet ik een krul achter hun naam op mijn lijst zodat ik weet dat zij goed zijn aangekomen. Voordat de vlucht arriveert ga ik altijd even langs het kantoor van ‘Ibiza-Tours’. Dit is onze busmaatschappij waarmee onze zojuist aangekomen gasten worden vervoerd van de luchthaven naar hun accommodaties. Van Ibiza-Tours krijg ik een hele lijst met busnummers. Aan deze nummers kan ik zien welke mensen van welke accommodatie naar welke bus moeten. Ik schrijf deze altijd over op mijn aankomstlijst zodat ik niet in verwarring raak met de vele verschillende busnummers. Zodra ik een krul heb gezet achter de boekingsnaam van de zojuist aangekomen gasten wijs ik hen naar de juiste bus buiten en zeg hen dat ik zo nog even bij ze kom.

45 minuten wachten
Zodra alle gasten ons hebben gepasseerd (dit zien we aan de aankomstlijst, achter alle namen hoort een krulletje te staan), gaan we zelf naar de bussen om de bussen ‘weg te praten’. We moeten altijd 45 minuten wachten nadat de eerste ‘party’ (boeking in vaktermen) zich bij ons is komen melden. Als we na 45 minuten nog niet alle gasten hebben ontvangen moeten we de bussen toch laten gaan. De bussen hebben namelijk ook een schema en soms hebben mensen al een eigen auto geboekt die ze op de luchthaven ophalen direct na aankomst en melden zij zich bij ons niet even af waardoor wij hen ‘missen’ op onze lijst. Maar daar mag niet de rest van de bus ‘de dupe’ van worden, vandaar dat wij de bussen na max. 45 minuten moeten laten gaan.

Transferpraatje
In de bus aangekomen houd ik altijd eerst mijn transferpraatje. Ik heet iedereen van harte welkom namens gasten van de merken die in de bus zitten: Sunweb/Sudtours/Jiba en/of GOGO en ik heet hen van harte welkom namens mezelf, Melanie, en mijn collega’s. Ik vertel over het weer en de weersverwachting, over de welkomstenvelop die ik na het praatje ga uitdelen en dat hier op geschreven staat hoe laat en waar hun welkomstinformatie plaatsvindt. Ik vraag iedereen altijd aanwezig te zijn bij de welkomstinformatie omdat wij belangrijke informatie vertellen over o.a. hun vertrekdag; waar en hoe laat zij weer worden opgehaald met de bus om weer naar de luchthaven te gaan, waar zij de mooiste strandjes kunnen vinden, de hippiemarkten etc. ook vertel ik dat we het activiteitenprogramma met hen gaan doornemen, dat we een speciale aanbieding hebben voor autohuur en voordeelkaarten waarmee zij flink wat geld kunnen besparen tijdens hun vakantie! Verder vertel ik hen dat ze de mogelijkheid hebben vragen te stellen en direct boekingen te doen voor activiteiten/excursies zodat zij gegarandeerd plaats hebben (want excursies kunnen in het hoogseizoen nog al eens vol zitten!). Vervolgens bedank ik hen voor hun aandacht, wens ik hen een hele fijne vakantie toe, een goede reis en vertel ik hen hoe lang ze nog in de bus moeten zitten (meestal 30 tot 45 minuten). Vervolgens loop ik nog door de bus heen om iedereen de welkomstenvelop uit de delen en op die manier direct te controleren of alle party’s (boekingen in vaktermen) aanwezig zijn in de bus. Daarna verlaat ik de bus en ga ik naar de volgende om hetzelfde ‘ritueel’ te herhalen.

Binnenkort
In mijn volgende blog lees je meer over mijn werk als standplaatshostess hier in het zonovergoten Spanje!

Bon dia!

Melanie

 
1

Reacties

Anoniem zegt:

20/01/2013 om 13:19

Erg handig zo'n voorbeeld.
Ik heb hem gebruikt voor mijn opleiding (toerisme).

Laat een reactie achter

Registreer of log in om te reageren.

Filter blogs

Login
Close
Log in of maak een profiel aan
Mijn algemene gegevens
Mijn profiel & voorkeuren voor opleidingen
Mijn favorieten
Mijn brochures
Mijn blogs
Close
Brochures
Close
Open dagen
TODO :: Order subscription form here...