TKMST | Eindexamen doen tijdens corona

Eindexamen doen tijdens corona

Eindexamen doen in een coronajaar vol lockdowns valt niet mee. Veel is nog onzeker, maar dat het centraal schriftelijk examen anders is dan andere jaren is wel zeker. De drie tijdvakken staan min of meer vast. Melanie uit 6-vwo weegt de voor- en nadelen af van dverschillende tijdvakken  

Zijn er verder nog vragen? Het is even stil in het lokaal. Mijn aardrijkskundeboeken liggen open voor mij op tafel. “Ja! Ik heb een vraag meneer!” hoor ik plotseling achter mij. Het is Nora. Ze steekt haar vinger in de lucht en kijkt hoopvol maar onze docent. “Hoe zit het eigenlijk met het centraal examen? Ik draai me naar haar om en lach. Oké, we zijn met examenstof bezig, maar dit dwaalt wel erg af. “Kunt u uitleggen hoe het zit met die drie tijdvakken?”  

De drie tijdvakken googelen 

Nu kijk ik ook hoopvol naar de docent. Nora heeft een punt. Eigenlijk wil ik dit ook weten. Het centraal examen is immers waar we naartoe werken. Als je dit al niet snapt, wordt het niks. In deze coronacrisis met twee lockdowns en een avondklok, is het eindexamen onzekerder dan ooit. Die drie tijdvakken ken ik ook alleen maar van horen zeggen. Onze docent lijkt deze vraag niet raar te vinden, maar weet het antwoord niet. Hij googelt:   

Tijdvak 1: Eerste afnames 
Tijdvak 2: Eerste afnames en herkansingen 
Tijdvak 3: Herkansingen 

Langer studeren   

Dat houdt dus in dat je zelf mag kiezen wanneer je eindexamen doet. Je hebt de keuze te beginnen in de eerste periode en in de tweede periode te herkansen of om in de tweede periode te beginnen en in de derde periode te herkansen. Die tweede optie lijkt natuurlijk aantrekkelijk. Volgens Nora: “Dan kunnen we langer leren!”  

Leerlingen met een serieuze leerachterstand  

Ondanks de aantrekkelijkheid van de tweede periode, is het voor mij eigenlijk niet zo gunstig. Ik kan me voorstellen dat er leerlingen zijn die door ziekte of quarantaine essentiële delen van hun lessen hebben gemist. Dan is dat tweede tijdvak gunstig. Ze hebben meer tijd om in kleinere groepjes examentrainingen of bijscholingen te volgen. 

Tussentijds dingen vergeten  

Maar ik? Ik heb al die tijd online les gehad en ik ben niet ziek geweest. Dus waarom zou ik kiezen voor het tweede tijdvak? Ik heb meer tijd om te leren, maar de kans dat ik in de tussentijd dingen vergeet, is groter dan dat ik nog iets bijleer. 

Eindexamen-vibe  

Een ander nadeel is dat je in het tweede tijdvak dus in hetzelfde lokaal zit als mensen die herkansen. De mensen die hun 5,4 willen verhogen naar een 5,5. Mensen die hun examen doorbladeren, het toch niet zien zitten en na vijf minuten alweer het lokaal verlaten. De sfeer is anders als niet iedereen in dieindexamen-vibe’ zit. 

Nadenken  

De les is voorbij. Alles is nu een stuk duidelijker. “Welk tijdvak kies jij?” vraag ik aan Nora, terwijl ik mijn tas op mijn rug zwiep. “Ehh..” We moeten er nog eens goed over nadenken. Maar nu even niet. Ik doe mijn mondkapje op en loop het lokaal uit.