TKMST | Lees Selma's #examenblogs...

Lees Selma's #examenblogs...

TKMST blogt over de examens! Selma (havo) deelt haar ervaringen over de examens Wiskunde, Frans en Aardrijkskunde in een #examenblog. 

 

Reizen verbreedt mijn horizon
Aardrijkskunde (22 mei) 

“Ik ben altijd goed geweest in aardrijkskunde, dus zenuwachtig was ik niet. Het was ook wel fijn dat ik gemiddeld goed sta, zodat ik niet een bepaald cijfer moet halen om een voldoende te staan. In het begin bladerde ik eerst het vragenboekje door zodat ik wist welke onderwerpen aan bod kwamen en voor welke vragen ik meer tijd nodig had. Wanneer ik een antwoord niet meteen wist zocht ik het op in de atlas, waardoor ik uiteindelijk toch een antwoord kon formuleren. Het belangrijkste bij dit vak is dat je verbanden kunt leggen. De meeste vragen gaan over oorzaak-gevolg of iets moeten beredeneren.

Tijdens het leren heb ik me vooral op de begrippen gefocust. De avond van tevoren heb ik de oriëntatietoets uit mijn examenbundel nog gemaakt om mijn geheugen wat op te frissen.

Ik reis heel veel, dit doe ik al sinds ik klein ben omdat mijn ouders ook veel reizen. Hierdoor ken ik veel verschillende plaatsen en culturen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik vanuit verschillende perspectieven naar onderwerpen en problemen kan kijken. Zo was er bijvoorbeeld een bron die ging over een plantage op het eiland Java. Ik ben daar een keer geweest en ook al meerdere keren op dit eiland. Deze vragen kon ik meteen zonder behulp van de atlas beantwoorden, wat mij meer tijd gaf voor de andere vragen. Artikelen lezen over recente gebeurtenissen en onderwerpen helpt ook enorm. Bij het lezen van de bronnen had ik al achtergrondinformatie en zo kon ik de bron ook beter begrijpen. Al met al vond ik de opdrachten prima te doen.”

 


 

Concentratieproblemen bij Frans
Frans (22 mei)

“Het examen Frans viel mij erg tegen. Ik ben over het algemeen heel goed in Frans maar dit examen vond ik toch wel erg moeilijk. Ik merkte dit meteen bij de eerste tekst. Ik schrok van het aantal vragen maar ik heb het wel allemaal op tijd afgekregen.

Ik moest bij dit examen veel van de teksten een paar keer opnieuw lezen omdat ik echt niet begreep wat er stond. Tijdens een leesexamen markeer ik altijd de belangrijke woorden/zinnen en schrijf ik van alles bij de tekst. Bijvoorbeeld woorden die ik heb vertaald of verbanden tussen alinea’s. Op deze manier houd ik overzicht en heb ik minder stress.

Toen ik ongeveer op de helft was, verloor ik langzaam mijn concentratie. Ik had al zoveel teksten gelezen, ook in de ochtend bij aardrijkskunde, al die tekstbronnen. Ik heb toen een korte pauze genomen om wat te eten en te drinken en daarna ging het een stuk beter. Die tip wil ik iedereen geven: blijf rustig als je denkt dat het examen niet goed gaat. Probeer de tekst overzichtelijk te maken door te markeren en aantekeningen te maken en wanneer het echt niet meer gaat even een korte pauze te nemen, want dat helpt meer dan je misschien denkt.

Wanneer je het antwoord op een vraag niet weet, kun je er iets bij zetten en gewoon verder gaan met de rest van de vragen. Op het einde kun je dan nog even terugkijken. Maak in ieder geval de open vragen, want bij multiple choice kun je tenminste nog gokken als je in tijdnood komt."

 


 

Gestreste start bij Wiskunde
Wiskunde (25 mei)

"Vandaag had ik eindelijk mijn laatste examen. Ik begon een beetje gestrest, omdat ik meteen de eerste vraag niet begreep. Halverwege liep ik vast en dus besloot ik om door te gaan met de volgende vraag. Door de zenuwen maakte ik bij de eerste vragen steeds schrijf- en rekenfouten, wat best vervelend was.

Gelukkig ging het daarna steeds beter. Elke keer als ik een vraag niet meteen kon beantwoorden, zette ik met een highlighter een sterretje. Zo kon ik op het einde de vragen opnieuw proberen te maken. Ik heb in de toets ook veel gehighlight. Bijvoorbeeld wanneer er stond dat je moest afronden op drie decimalen, zodat ik geen slordigheidsfouten zou maken.

Bij wiskunde is het belangrijk dat je veel examenopdrachten oefent. Deze opdrachten zijn namelijk net iets anders dan in je boek. Op Wiskunjeleren staan handige filmpjes waar de theorie wordt uitgelegd met uitgewerkte opdrachten als voorbeeld. Je moet ook goed weten hoe je met je rekenmachine werkt. Oefenen met het gebruik van de verschillende opties is dus handig. Zo kun je ook sneller doorwerken.

De laatste opdracht kostte veel tijd, maar hier waren we in de les al voor gewaarschuwd. Onze docent raadde ons aan om een kwartier voor de eindtijd met deze opdracht te beginnen. Qua lengte vond ik de toets wel te doen. Wiskunde is niet mijn sterkste vak, dus ik heb wel een voldoende nodig. Met statistiek heb ik moeite door mijn achterstand hierin. Ik kom van het vwo waar ik wiskunde C had en dus een hele andere theorie kreeg. Gelukkig heb ik daar wel met formules gewerkt. Die vragen kon ik makkelijk beantwoorden. Ik denk wel dat ik een voldoende heb maar ik verwacht geen heel hoog cijfer." 

 

Door: Selma Maharani

;