TKMST | De wetenschap achter het wokken

De wetenschap achter het wokken

Als student ben je qua eten vaak op jezelf (of huisgenoten) aangewezen. Aangezien iedereen zich probeert te verzetten tegen de studentenkilo’s heeft TKMST een artikel over de fijne kneepjes van het wokken. Wokken is gezond en wij willen graag dat je als een echte chef te werk kan gaan.

Wadjan eten 
Een wok is bedoeld om in te roerbakken, maar is ook de ideale pan om kleine hoeveelheden voedsel in te frituren. De beste woks zijn van dun plaatstaal gemaakt of eventueel van horecastaal. Er bestaan ook gietijzeren woks, maar die geleiden de warmte veel langzamer. Bovendien zijn ze erg zwaar wat lastig is bij het omschudden.

Succesformule 
Voor succesvol roerbakken zijn twee factoren essentieel: hitte en beweging. Door de ronding van de wok wordt de warmte gelijkmatig over het hele oppervlak van de pan verdeeld. Door de ingrediënten er voortdurend in te laten rond bewegen, wordt het eten snel en gelijkmatig gaar. Volgens het voedingscentrum is wok bereiding gezond. Wanneer je veel vitamines in je eten wilt houden is roerbakken en wokken heel geschikt. Omdat je het gerecht maar kort verhit en geen vocht toevoegt blijven er meer vitamines in het eten. Bij wokken bak je supersnel kleine stukjes eten op hoge temperatuur gaar in weinig vet. Studentenkilo’s wie? 

Recept
Er zijn talrijke roerbak recepten, maar vooral groente, stukjes vlees die snel gaar zijn zoals kip, vis en garnalen zijn geschikt. Eigenlijk vormen deze ingrediënten het basisrecept waar je gedurende het seizoen mee kunt variëren. De voorbereiding vergt eigenlijk de meeste tijd. Omdat je bij grote hitte werkt, gaat alles snel. Tijd om tijdens het wokken iets te pakken of te snijden is er niet. Alles dient in kleine hoeveelheden verhit te worden. Vlees, vis en groenten dienen klein gesneden te worden en in etappes te worden gebakken. Daarom eerst de ingrediënten die het langst tijd nodig hebben om gaar te worden en later de groenten en vervolgens de smaakmakers. 

Groente
Kies zelf je groente, maar kies zo min mogelijk vocht loslatende soorten, zoals courgettes en champignons. Ui, wortel, bleekselderij, taugé, kool en paprika zijn juist wel geschikt. 

Waarom roerbakken wij? De smaak van gebakken ingrediënten is aangenamer dan die van gekookte. Daarnaast is roerbakken een efficiënte, snelle manier van koken, waarbij alles in één pan, de wok, wordt bereid. Zo hoef je dus ook minder af te wassen, chill toch? Als we van het gas af moeten heeft de ware wokker wel een probleem. 
Zo heet als een wokpan moet worden, dat lukt niet op inductie.