TKMST | Marijn had Pfeiffer: ‘Het was irritant dat ik steeds achterliep met de stof en het huiswerk’

Marijn had Pfeiffer: ‘Het was irritant dat ik steeds achterliep met de stof en het huiswerk’

Marijn Kroese (18) kreeg in december 2017 een heftige keelontsteking en bleef daarna steeds  maar moe. Het bleek de ziekte van Pfeiffer. Op school mocht zij een aangepast programma volgen. Met succes: ze slaagde voor haar vwo. Verslaggever Kim Tijssen interviewt haar: “Ik wilde niks, ik kon niks, ik sliep alleen maar.”

 

Wat is pfeiffer eigenlijk?
“De ziekte van Pfeiffer is een acute infectieziekte die je krijgt door een virus (het Epstein-Barr virus). Het begon met een keelontsteking en ik was de hele tijd erg moe. De dokter zei dat veel kinderen de laatste tijd last hadden van pfeiffer. Na een paar testen wisten we het.”

Wat gebeurde er met jou?
“De vermoeidheid uitte zich aan de ene kant alsof ik slecht had geslapen en heel moe was. Aan de andere kant had ik het gevoel dat ik niks anders kon dan liggen, zo moe was ik. Ik wilde niks, ik kon niks, ik sliep alleen maar.”

Hoe zagen je weken eruit na deze kerstvakantie in 2017?
“De eerste week ben ik volledig thuisgebleven. De weken daarna probeerde ik twee uur per dag naar school te gaan om toch elk vak een uur in de week te volgen. In het begin was twee uur echt de max, daarna probeerde ik drie lesuren of halve dagen. Ik zocht mijn grens op en als ik me slechter voelde, wist ik dat ik te veel had gedaan.”

Kon je thuis wat doen om niet achter te raken?
“Thuis was ik vooral moe en ging ik vaak direct slapen. Ik probeerde wel elke week bij te blijven met het huiswerk, maar dit ging niet altijd.”

Hield de school rekening met je?
“Jazeker. Na de kerstvakantie hadden we nog veel voortgangstoetsen en schoolexamens. Ik hoefde gelukkig niet alle voortgangstoetsen te maken. Dit scheelde veel tijd en zo kon ik mij focussen op de toetsen die meetelden voor het volgende jaar. Als ik niet naar de les kwam, deden ze daar niet  moeilijk over. Ze wisten dat ik zoveel mogelijk lessen probeerde te volgen.”

Wilde je niet liever een jaartje blijven zitten?
“Nee ik wilde juist graag met mijn klas overgaan. Dat was echt mijn doel. Het motiveerde me een planning te volgen en er hard voor te werken. Ook vond ik 5-vwo moeilijk met die mix van voortgangstoetsen en schoolexamens, dat wilde ik absoluut niet overdoen.”

Wat vond je het moeilijkst?
“Het was best irritant dat ik steeds achterliep op de stof en het huiswerk. Had ik net een hoofdstuk af, blij en trots, keek ik op klassikale planning, waren zij alweer een hoofdstuk verder.”

Deed je nog veel activiteiten buiten school?
“Nee. Met voetbal moest ik lange tijd stoppen en ook mijn rijlessen stond stil. Ik moest me vooral concentreren op school om zo mijn doel te halen over te gaan naar 6-vwo. Ook zei ik vaak mijn vrienden af omdat ik dan te moe was of mijn energie moest gebruiken om te leren.”

Hoe reageerde je vrienden en familie?
“Iedereen was heel erg bezorgd. Mijn ouders hielpen mij heel erg, maar pushte me ook om mijn grens op te zoeken, om te kijken hoe ver ik al was in mijn herstel.”

Was het aan het eind spannend of je het ging halen?
“Ja! Het hing af van een laatste M&O-toets. Als ik dit vak met een 4 zou afronden, kon ik niet overgaan, omdat ik dan niet genoeg compensatiepunten had. Het lukte mij er een 5 van te maken en zo kon ik toch over naar 6-vwo.”

Hoe ging het in je eindexamenjaar?
“In het begin van het jaar had ik het erg moeilijk. Bepaalde uitleg had ik niet gehad. Door  examentrainingen en het herhalen van de stof voor de schoolexamens raakte ik weer helemaal bij.  Dus ik ben geslaagd!”