TKMST | Met dit voedsel haal jij al je toetsen

Met dit voedsel haal jij al je toetsen

Je kent het wel: een deadline voor school en veel te laat begonnen. Je concentratie is nergens te bekennen. Wat je eigenlijk moet doen is hard aan het werk, maar in plaats daarvan ruim je nog liever je kamer op. Gelukkig zijn er voedingsmiddelen die ons brein helpen geconcentreerd aan de slag te gaan. Doe er je voordeel mee!

 

Bessen, aardbeien en frambozen helpen je lijf

Aardbeien, frambozen, zwarte, rode en blauwe bessen zitten vol met antioxidanten. Dit is een verzamelnaam voor de vitamine C en E, die jouw hersenen beschermen tegen zogeheten vrije radicalen. Dit zijn stoffen die jouw lichaam zelf aanmaakt en die jouw cellen en weefsels kunnen beschadigen. Antioxidanten helpen je lichaam om vrije radicalen op te ruimen, daarnaast helpen ze ook bij de doorstroming van zuurstof naar je hersenen. Alleen maar pluspunten dus.

 

Pure chocolade voor je geluksgevoel

Je zou het niet denken maar pure chocolade (van minimaal 70%) helpt bij je concentratie. Er zit namelijk cafeïne in en dit helpt bij het verbeteren van je focus. Ook zit er magnesium in die je helpt tegen vermoeidheid. Ten slotte zit er een stofje in dat gelukstofjes in jouw hersenen stimuleren. Dus pure chocolade helpt niet alleen bij je concentratie, maar het zorgt er ook voor dat je het leren stukken leuker gaat vinden.   

 

Eet vis de avond vóór een toets!

Zalm, haring, forel, paling en makreel. Alle vette vis bevordert je concentratie. Vette vis zit boordevol met omega-3. Uit onderzoek blijkt dat jongeren met meer omega-3 de stof sneller opnemen en zich beter kunnen concentreren. Onze gouden tip: eet vette vis de avond vóór een belangrijke toets!

 

Elke dag een handje noten

In noten zitten eindeloos veel goede vitaminen en mineralen. Van eiwitten, onverzadigde vetten en voedingsvezels tot vitamine B, E en magnesium. Neem een handje noten per dag en het verbetert niet alleen je concentratie maar ook je mentale gezondheid.

 

Spinazie boordevol vitaminen

Als je een gebrek hebt aan ijzer in je bloed, beïnvloedt dit je concentratie. Bladspinazie is enorm rijk aan ijzer. Niet alleen ijzer, maar ook vitamine B6, B12 en foliumzuur (B11). Vitamine B12 bevordert je geheugen en je leerprestatie. Daarnaast helpt spinazie je spanning verminderen. Voeg dus wat spinazie toe aan je smoothie in de ochtend zodat je minder gestrest bent.  

 

Goede suikers in bananen

In een banaan zitten snelle suikers die je concentratie een boost geven. Daarnaast zit er kalium in. Kalium is een mineraal dat belangrijk is voor je hersenen. In sommige fruitsoorten, zoals appels zit kalium. In een banaan zit echter bijna vijf keer zoveel als in een appel. Een banaantje voor of tijdens het leren is dus zeker aan te raden!

 

Beweeg na het eten!

Deze voedingstoffen binnen krijgen is niet het enige wat je kunt doen om je concentratie te verbeteren. Slaap voldoende, beweeg af en toe en wissel studeren af met hier en daar een beloning. Een uurtje Netflix is dan extra lekker.