De kunst van de eerste indruk: dit moet je weten!

Geschreven op: 30 jan 2024
Tips

We zijn ons er vaak niet bewust van, maar een mening is snel gevormd. Gelukkig zijn er veel manieren om gelijk een goede indruk achter te laten.

Van sollicitatiegesprekken tot formele situaties; de eerste indruk die jij wekt is vaak de sleutel tot succes. Of het nu gaat om een mondelinge sollicitatie, een belangrijke zakelijke ontmoeting of zelfs een informeel sociaal evenement, mensen vormen zich vaak al binnen enkele seconden een beeld van wie jij bent en hoe je overkomt. In dit artikel zullen we bespreken waarom de eerste indruk zo belangrijk is en geven we je handige tips om ervoor te zorgen dat jij altijd een goede eerste indruk maakt!

Waarom is een goede eerste indruk zo belangrijk?

Een goede eerste indruk kan deuren openen en kansen creëren. Het kan het verschil maken tussen het wel of niet krijgen van die stageplek of droombaan en tussen het winnen van nieuwe klanten of ze verliezen. Dankzij een perfecte eerste indruk lukt het je eerder om die goede zakelijke deal te sluiten en zal je merken dat het aangaan van waardevolle netwerken of relaties een stuk makkelijker gaat. Mensen zijn snel in hun oordeel en ‘scannen' een ander vaak in enkele seconden. Ze baseren hun mening op basis van non-verbale signalen zoals lichaamstaal, houding en uitstraling. Een eerste indruk en het bijbehorende oordeel is ook iets dat lang blijft hangen. Maak je een slechte first impression, dan zal het je lang de tijd kosten om dit stempel dat men op je heeft gedrukt weer van je af te schudden. Kortom, de eerste indruk die jij maakt, kan grote gevolgen hebben voor je toekomst; je carrière, je relaties en je succes in het algemeen.

Hoe kleed je je voor een sollicitatiegesprek of ander officieel gesprek?

Je eerste indruk wordt voor een groot deel bepaald door je uiterlijk. Je outfit maakt dáár weer het grootste deel van uit. Hoe jij je kleedt is dus een van de eerste factoren waar je de ander op let en een cruciaal punt van aandacht voor jou. Verdiep je allereerst in de dresscode die er op je toekomstige werkplek heersen. Op een werkplek waar men zich vooral casual kleedt, val je uit de toon als je aankomt in een driedelig pak en andersom geldt uiteraard hetzelfde. Maar, vergeet niet dat het over het algemeen beter is om overdressed dan underdressed te zijn. Verder is het heel belangrijk om erop te letten dat je kleding van goede kwaliteit draagt, die schoon en goed onderhouden is. Zorg dat je overhemden goed verzorgd en netjes gestreken zijn, of je nu wel of geen stropdras draagt. Dit geldt natuurlijk ook voor de blouses van de dames.

Samengevat speelt je uiterlijke presentatie, en dus je kleding, een cruciale rol bij het maken van een goede eerste indruk. Daarmee laat je zien dat je professioneel bent, serieus genoeg bent over de functie om er moeite in te steken en dat je past bij de bedrijfscultuur. Pas je kledingcode dus aan op de dresscode van het bedrijf en zorg ervoor dat je goed gekleed bent voor de functie waarvoor je solliciteert. Daarbij kun je dus beter iets te formeel gekleed zijn dan te casual.

Het sollicitatiegesprek voorbij

Als je eenmaal bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en je hebt een goede eerste indruk gemaakt met je uiterlijke presentatie, is het belangrijk om die goede indruk voort te zetten tijdens het gesprek zelf. Wees zelfverzekerd, wees goed voorbereid en toon interesse in het bedrijf en de functie. Luister actief naar wat er gezegd wordt, stel relevante vragen en wees positief en enthousiast over de mogelijkheden die de functie biedt. Om dat te kunnen doen, is het essentieel dat je je goed voorbereidt op je sollicitatie en onderzoek doet naar je werkplek en functie. Alleen dan ben je in staat om relevante vragen te stellen en te laten zien dat jij de perfecte kandidaat bent voor de functie. Voorbeelden van goede vragen zijn:

1. ‘Zijn er vaardigheden die belangrijk zijn in deze functie?': Daarmee laat je zien dat bereid bent om te leren en op te klimmen.

2. ‘Kan ik mij bij dit bedrijf ontwikkelen en, zo ja, hoe?': Je ontdekt hiermee of het bedrijf in je wil investeren én laat zien dat je bereid bent om mee te groeien.

3. ‘Hoe en hoe vaak krijg ik feedback op mijn werk?': Hiermee toon je aan dat je openstaat voor opbouwende kritiek.

Formele gelegenheden

Naast sollicitatiegesprekken zijn er ook andere formele gelegenheden zoals zakelijke bijeenkomsten, recepties of conferenties waarbij het cruciaal is om een goede eerste indruk te maken. Zorg ervoor dat je jezelf goed informeert over het evenement waar je naartoe gaat, wie er aanwezig zullen zijn, wie je gesprekspartners zijn en wat er van jou verwacht wordt. Kleed je passend voor de gelegenheid en gedraag je professioneel. Als ondernemer bijvoorbeeld, is het de eerste stap om klanten binnen te halen. Daarna zorg je met je product/dienst en een goede service voor het behouden van trouwe klanten en zo voor groei van je onderneming. Of denk aan situaties waarin je moet spreken in het openbaar, zoals een presentatie. Ook maakt je eerste indruk het verschil; of je jouw publiek meekrijgt of niet en of je serieus wordt genomen of niet.

Lichaamstaal en presentatie

Een goede eerste indruk gaat niet alleen over hoe je gekleed bent, maar ook over hoe je jezelf presenteert door middel van lichaamstaal. Lichaamstaal is heel belangrijk in communicatie. Zorg voor een open, zelfzekere houding en kijk mensen in de ogen. Praat met je handen en pas je houding aan aan je gesprekspartner. Dit maakt je benaderbaar en vergemakkelijkt het leggen van contact. Sta rechtop met een open houding, maak oogcontact, glimlach vriendelijk en geef stevige handdrukken. Let ook op je stemgebruik: spreek niet te luid en niet te zacht, maar duidelijk en luister aandachtig naar anderen. Wees bewust van je non-verbale signalen en zorg ervoor dat ze overeenstemmen met de boodschap die je wilt overbrengen. Er zijn verschillende manieren om je sociale vaardigheden en lichaamstaal te verbeteren en zo te zorgen dat je jezelf beter presenteert en betrouwbaarder en krachtiger overkomt.

Vergroot je zelfvertrouwen en zorg dat anderen je respecteren

Wanneer je weinig zelfvertrouwen hebt, zal je omgeving je niet snel serieus nemen. Dit is nadelig voor zowel je zakelijke als voor je persoonlijke leven. Ontwikkel zelfvertrouwen, stel haalbare doelen en neem je eigen doelen serieus. Zelfvertrouwen opbouwen is iets dat je zelf kunt doen. Begin daarbij met het verzorgen van je look. Kies passende outfits waarin jij je mooi en sterk voelt, verzorg jezelf en garderobe goed en kies je schoenen en accessoires met zorg. Neem jezelf serieus, zodat anderen dat ook doen. Leef congruent met je waarden en stop met jezelf willen bewijzen. Mensen die zichzelf niet hoeven te bewijzen, worden serieuzer genomen en zijn leuker gezelschap.

Het belang van een goede eerste indruk kan niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om een sollicitatiegesprek, een zakelijke ontmoeting of een informeel sociaal evenement, mensen vormen zich snel een mening op basis van non-verbale signalen. Zorg er dus voor dat je altijd goed gekleed bent voor de gelegenheid, wees zelfverzekerd en toon interesse in de mensen en situaties om je heen. Met deze tips zal jij altijd een goede eerste indruk maken en zet je de deur open voor succes!