Bedrijfsmanagement : Accountancy-Fiscaliteit

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Bedrijfsmanagement is een opleiding in de werking en organisatie van een bedrijf.
Op het programma staan:


Algemeen-economische en bedrijfseconomische vakken:



  • economie, boekhouden, algemeen, burgerlijk en handelsrecht, informatica (tekstverwerking, rekenbladen en gegevensbestanden);

  • talen:
    communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en meestal een vierde taal (afhankelijk van de hogeschool: Duits / Spaans / Chinees).


Soms is er een gemeenschappelijk 1ste jaar en kies je de afstudeerrichting vanaf het 2de of 3de jaar.
Soms kies je al een afstudeerrichting vanaf het 1ste jaar.
De organisatie en de mogelijke afstudeerrichtingen kunnen binnen eenzelfde hogeschool verschillen per campus.



Afstudeerrichting Accountancy-fiscaliteit:


Deze geeft een dieper inzicht in het financieel en fiscaal beleid van een bedrijf.
Dit uit zich in een groot aantal boekhoudkundige en fiscale vakken: financiële algebra, algemeen en vennootschapsboekhouden, analytisch exploitatieboekhouden, controleleer, expertise, deontologie, financiële analyse en consolidatie, bedrijfseconomische informatieverwerking, budgettering, accountancy en fiscaliteit, BTW, verschillende aspecten van de fiscale wetgeving (personen-, vennootschaps- en rechtspersonenbelasting, successierechten, internationaal fiscaal recht).
Er is tijdens de opleiding ook een praktijkstage.


Voor wie?



  • Je werkt niet alleen graag met cijfers, maar ook met mensen.

  • Je kunt nauwkeurig werken.

  • Je hoeft geen wiskundig genie te zijn, maar beschikt wel over een degelijk analytisch en rekenkundig inzicht.

  • Een economische vooropleiding is handig, maar niet noodzakelijk.

  • Een goede basis voor talen is zeker nodig.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0