Beeldende Kunsten

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Kunstzinnig én kritisch, dat is de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Onze academische bachelor- en masteropleidingen in de beeldende kunsten bieden een ruime keuze aan afstudeerrichtingen: van de autonome kunsten als schilderen, beeldhouwen, installatiekunst, vrije grafiek en fotografie, tot de meer toegepaste richtingen als mode, theaterkostuum, juweelontwerp en grafisch ontwerp.


PRAKTIJK IN THEORIE & THEORIE IN PRAKTIJK


Kunstpraktijk en kunsttheorie zijn steeds nauw met elkaar verbonden. Ook in de Academie gaan het beoefenen van en het nadenken over de kunsten hand in hand. Kunstgeschiedenis, kunstfilosofie en onderzoeksmethodiek bieden je, samen met meer specifieke theorievakken, de tools om je te ontwikkelen tot een volwaardige kunstenaar of ontwerper. In de master werk je zelfstandig aan een artistiek afstudeerproject waarbij je theoretische bagage en je artistieke vaardigheden tot een persoonlijke synthese komen. Verschillende masterclasses bieden je de mogelijkheid om zowel met studenten uit verschillende disciplines als met kunstenaars en onderzoekers samen te werken.


In de opleiding Beeldende Kunsten kan je kiezen uit de volgende afstudeerrichtingen:



  • Fotografie

  • Grafisch Ontwerp

  • Juweelontwerp en Edelsmeedkunst

  • Mode

  • Theaterkostuum

  • Vrije Kunsten – Vrije Grafiek

  • Vrije Kunsten – Beeldhouwkunst

  • Vrije Kunsten – In Situ³

  • Vrije Kunsten – Schilderkunst


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0