Communicatiemanagement

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Communicatiemanagement leert efficiënt boodschappen of informatie overbrengen aan een publiek.
Daartoe dient men inzichten te verwerven in mens en maatschappij; dit gebeurt via vakken als filosofie, psychologie, sociologie, economie, geschiedenis, instellingen en socio-economische structuren en recht.
Veel aandacht gaat naar de concrete communicatie in het Nederlands, Frans, Engels (evt. Duits en/of Spaans).



Typisch beroepsgericht is de kennismaking met de mediawereld en de gebruikte communicatietechnieken in de vakken communicatieleer, grafische technieken, audiovisuele technieken, toegepaste informatica, medialeer, communicatieonderzoek, -psychologie en -sociologie.


In het 1ste jaar verwerf je een brede basis; de nadruk ligt op communicatie en een aantal ondersteunende opleidingsonderdelen (bv. recht, geschiedenis, marketing...).


In het tweede en derde jaar ga je dieper in op de verschillende aspecten van communicatie en kan je, afhankelijk van de hogeschool, kiezen tussen specialisatiemogelijkheden.


Voor wie?


Een speciale vooropleiding is niet vereist, maar je hebt een streepje voor als je taalvaardig, communicatief en dynamisch bent en organisatorische talenten hebt.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0