Dans

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

De opleiding is gericht op de vorming van creatieve en professionele dansers voor hedendaagse, moderne en theaterdans.
Binnen het opleidingsprogramma wordt gestreefd naar de optimale ontwikkeling van het individueel talent en de artistieke persoonlijkheid ter voorbereiding op een professionele carrière als danser, choreograaf en pedagoog, dit met het huidige internationale sociaal-culturele referentiekader als achtergrond.


Het programma is over de 3 jaren heen op dezelfde pijlers gebouwd:



    Danstechnieken: klassieke, moderne en hedendaagse dans, actuele dansstijlen.
    Daarnaast zijn improvisatie en compositie, en de Pilates trainingsmethode (voor lichaam en geest) opgenomen binnen deze pijler. Projectmatig komen aanvullend ook andere dansvormen aan bod.
    Artistieke toepassing: ontwikkeling kracht, lenigheid, ruimtelijk bewustzijn via choreografie en een component drama
    Danstheoretische en culturele vorming: cultuur-, kunst- en dansgeschiedenis, anatomische bewegingsanalyse, dansanalyse, dans in socio-culturele context, algemene muziekleer.

    Naast deze verplichte opleidingsonderdelen wordt een gevarieerd programma van masterclasses en workshops aangeboden.
    Hiervoor zal van de student soms aanwezigheid verwacht worden tijdens avonduren, weekends en vakantieperiodes.


    In het 2de en 3de jaar is er een keuzepakket (repertoire, choreografische analyse en eigen choreografisch werk, actuele dansstijlen, drama, percussie).
    In het 3de jaar wordt beroepservaring opgedaan door een stage in een professionele dans-, theater- of musicalproductie.
    Na de opleiding wordt van de dansers verwacht dat ze een sterke persoonlijkheid met artistiek gevoel hebben ontwikkeld, naast een brede culturele en theoretische achtergrond en professionele kennis.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0