Elektromechanica

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Dit is een technisch georiënteerde opleiding die breed wetenschappelijk is onderbouwd.
Je leert voortuderend verbanden leggen tussen de theorie en de praktijk. Hoorcolleges, labo's, geleide oefeningen en praktijklessen wisselen elkaar constant af.
Je krijgt een brede opleiding op het vlak van mechanica, elektronica, elektriciteit, automatisering en installatietechnologie.




In het eerste jaar krijg je een basis die bestaat uit:



  • technische vakken: mechanica, elektriciteit, elektronica, vormgevingstechnieken, materialenleer, informatica, sterkteleer en mechanisch tekenen.

  • basisvakken: toegepaste wiskunde, toegepaste fysica en Engels.



In het tweede jaar kies je een afstudeerrichting of specialisatie.
Toegepaste elektriciteit en elektronica, toegepaste mechanica, digitale technieken, meet- en regeltechniek, automatisering, informatica, communicatie, stage en eindwerk komen in elke afstudeerrichting aan bod.



Voor wie?


Een technische vooropleiding in het secundair is niet noodzakelijk, maar mag uiteraard.
Ook na het ASO is deze richting mogelijk.
Eventueel kunnen brugcursussen het tekort aan voorkennis wegwerken.
Je bent iemand die elektromechanische aspecten bij machines en systemen interessant vindt.
Je bent geïntrigeerd door de manier waarop alles steeds meer geautomatiseerd wordt... hoe doen ze het toch, hoe komen ze erbij.
Je wilt dit zelf ook uitdenken en eraan werken.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0