Elektronica-ICT

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

In Elektronica ga je je specifiek verdiepen in de opbouw en de werking van microcontrollers, telecommunicatie-, audio- , domotica- en industriële elektronische systemen.
De klemtoon ligt op het leren tekenen van elektronische schakelingen, het ontwerpen van elektronische systemen en het inzicht verwerven in de werking en de programmering van microcontrollers.
Daartoe staan volgende vakken op het programma: analoge, digitale en vermogenselektronica, computertechniek, telecommunicatietechniek (audio, video, telefonie), datacommunicatie (glasvezeltechnologie, satellietcommunicatie), domotica, immotica en elektronische automatisering (regel- en meettechniek).


In ICT loopt de pc in een netwerkconfiguratie als rode draad doorheen de opleiding.
De studenten houden zich bezig met de studie, het ontwerp, het gebruik en de realisatie van netwerkapparatuur en -servers, met het programmeren van databases, met webtechnologie en draadloze communicatie.
De verschillende besturingssystemen en de hardware van de moderne pc worden uitgediept, evenals de werking en de sturing van lokale en wereldwijde netwerken.
Op het programma staan o.a. besturingssystemen, databases en datacommunicatie, multimedia, netwerkbeheer, webtechnologie en -design.




Voor wie?


Je hoeft geen elektrotechnische vooropleiding gevolgd te hebben in het secundair onderwijs.
Heb je minder dan vier uur wiskunde gehad, kan je best een instapcursus wiskunde volgen.
Heb je ASO- of een TSO-richting zonder elektriciteit en elektronica gevolgd, dan volg je best een initiatiecursus.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0