Accountmanager

Een Accountmanager is de contactpersoon voor klanten/opdrachtgevers. Zijn of haar taak is het verkopen van een of meer producten of de dienstverlening van de organisatie waarvoor hij werkt. Een Accountmanager is vooral gericht op het onderhouden van de relatie met over het algemeen vaste klanten/opdrachtgevers. De naam Accountmanager wordt veel gebruikt in het bedrijfsleven, doch de functie heeft niet altijd dezelfde inhoud. Taken, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en doelstellingen kunnen per organisatie verschillen. Andere omschrijvingen voor Accountmanager zijn verkoper, relatiebeheerder/manager, klantbeheerder/manager, cliëntbeheerder/manager en/of vertegenwoordiger.

Er zijn over het algemeen 2 typen account managers te onderscheiden, een Existing Business Account Manager en de New Business Account Manager. De Existing Business Account Manager beheert vooral bestaande klanten, deze probeert hij te behouden en meer of nieuwe diensten of producten te verkopen. De New Business Account Manager richt zich op het genereren van nieuwe klanten. Dit doet hij of zij op verschillende manieren. De New Business Account Manager heeft een bestand met prospects, dit zijn mogelijke nieuwe klanten. Deze prospectlijst wordt beheert en gekwalificeerd, dat laatste houdt in dat de New Business Account Manager erachter probeert te komen wanneer de prospect tot een aankoop over kan gaan. Verder vult de New Business Account Manager de lijst met prospects aan met nieuwe potentiële klanten. Dit doet hij of zij door actief nieuwe klanten te benaderen. Vroeger ging dat veelal via telefonische acquisitie, tegenwoordig vaak in de mix met face to face netwerken, via social media zoals Linkedin, of met leadgeneratie d.m.v. contentmarketing of advertising.

Het verschil tussen de Existing Business Account Manager en de New Business Account Manager wordt nog wel eens omschreven met een farmer en en hunter. De Existing Business Account Manager kweekt geduldig een nieuwe kans bij zijn bestaande klanten, de New Business Account Manager is altijd op jacht naar iets nieuws. Tegenwoordig zien we wel meer overlap in de werkwijze, want een New Business Account Manager verkoopt vaak producten en diensten met een lang beslistraject.