Voor deze opleiding is een vastgesteld aantal plaatsen (een numerus fixus) beschikbaar en vindt een selectieprocedure plaats. Lees meer over numerus fixus.

Over deze opleiding

Niveau
Graad
Vorm
Sector

Belastingen spelen een belangrijke rol: zowel voor grote internationale bedrijven als voor de individuele werknemer. Deze masteropleiding biedt een verdieping van het bachelorprogramma Fiscaal Recht.


In de master belichten we onderwerpen vanuit zowel nationaal als internationaal perspectief. Ondernemingen zijn veelal internationaal actief en betalen vaak in meer dan één land belasting; dit roept vragen op hoe we de onderneming zo gunstig mogelijk kunnen inrichten om zo min mogelijk belasting te betalen. Aan de andere kant speelt belastingbeleid een rol: hoe moet de overheid zijn belastingsysteem aanpassen om, bijvoorbeeld, managers en andere werknemers te belasten die over de grens werkzaam zijn. Bij onderwerpen als bedrijfsopvolging en multinationale ondernemingen wordt bovendien, naast het belastingrecht, aandacht besteed aan andere relevante rechtsgebieden zoals ondernemingsrecht.

De masteropleiding Fiscaal Recht kent de volgende drie profielen:

 

Alle profielen van de master Fiscaal Recht verlenen, afhankelijk van de vooropleiding, toegang tot de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs.


Hoe wordt deze opleiding beoordeeld?

Deze opleiding
Fiscaal Recht
Landelijke gemiddelde Verschil
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
77 7.3 69.7
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de inhoud van de opleiding, denk bijv. aan het niveau van je opleiding, de aansluiting op je vooropleiding en de kwaliteit van het studiemateriaal.
Inhoud
-1 8.2 -9.2
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het aanleren van algemene vaardigheden, denk bijv. aan het leren van een kritische houding, argumenteren of het samenwerken met anderen.
Algemene vaardigheden
-1 7.5 -8.5
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-1 7 -8
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-1 0 9999
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-1 7.2 -8.2
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de wetenschappelijke vaardigheden hbo.
Wetenschappelijke vaardigheden hbo
-1 0 9999
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
78 7.5 70.5
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-1 6.6 -7.6
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de informatie vanuit de opleiding, denk bijv. aan informatie over je studievoortgang, regels en procedures en bekend maken van beoordelingen.
Informatievoorziening
-1 7.3 -8.3
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het studierooster, denk bijv. aan het tijdig bekend maken van (wijzigingen in) het rooster, de studeerbaarheid van het rooster en het aantal geroosterde onderwijsuren.
Studierooster
-1 7.9 -8.9
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studielast, denk bijv. aan de haalbaarheid van deadlines voor opdrachten, de mate waarin de ECTS overeenkomen met het daadwerkelijke aantal uren dat je moet studeren.
Studielast
-1 7.5 -8.5
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de groepsgrootte, denk bijv. aan de grootte van werkgroepen en hoorcolleges.
Groepsgrootte
-1 7.8 -8.8
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de stagebegeleiding vanuit de opleiding en de manier waarop je wordt voorbereid op je stage.
Stage en opleiding
-1 5.4 -6.4
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de stage-ervaring, denk bijv. aan de begeleiding vanuit je stageplek, de kwaliteit van wat je tijdens je stage geleerd hebt.
Stage ervaring
-1 8.4 -9.4
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
62 7.1 54.9
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteitszorg van je opleiding, denk bijv. aan de manier waarop je opleiding op klachten reageert en de onderwijsevaluaties die onder studenten plaatsvinden.
Kwaliteitszorg
-1 6.8 -7.8
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Uitdagend onderwijs
-1 7.4 -8.4
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin de opleiding je stimuleert en je de mogelijkheid biedt je internationaal te oriënteren, denk bijv. aan de mate waarin je gestimuleerd wordt in het buitenland te gaan studeren of de mate waarin in het studieprogramma aandacht wordt besteed aan internationale aspecten.
Internationalisering
-1 6.1 -7.1
Totaalscore
82    
Toon meer
Opleiding in beeld

Volg ons:

Adres:
Minderbroedersberg 4 tot 6
6211 LK Maastricht

Studenten over deze opleiding

"‘In 2012 ben ik afgestudeerd aan de Universiteit Maastricht (bachelor Gezondheidswetenschappen (specialisatie Bewegingswetenschappen) en master Sports and Physical Activity Interventions)."
Gijs Beenker, spreker tijdens de UM Alumnidag 2019