Chemische technologie

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Master in de ingenieurswetenschappen

De opleiding tot burgerlijk ingenieur in de chemische technologie is een evenwichtige combinatie van een algemene en een gespecialiseerde ingenieursopleiding.

Je krijgt inzicht in de chemisch-technologische uitvoering van processen en leert die processen beheersen. De aard kan heel uiteenlopend zijn, maar in het algemeen treedt er tijdens het proces een wijziging op in de natuur, de eigenschappen en/of de samenstelling van de aanwezige grondstoffen. Denk aan mengsels scheiden (bv. distilleren), aan chemische reacties (bv. polymeriseren) of aan afvalwater zuiveren. Hierbij staat telkens de studie van het proces, de beheersing ervan en de vormgeving of het ontwerp van de apparaten centraal. Zo richt de opleiding zich op de toepassing van deze kennis bij het ontwerp en de optimalisering van industriële productieprocessen en bij de ontwikkeling van nieuwe technologische producten.

Je leert zorg voor milieu en veiligheid in alle fasen van een proces (onderzoek, ontwikkeling, design en bedrijfsvoering) of productontwikkeling te integreren. Rationeel gebruik van grondstoffen, energie en de best beschikbare technologie worden als een leidraad meegegeven voor een duurzame ontwikkeling.

Toelatingseisen Master

Voor masters gelden specifieke toelatingseisen. Raadpleeg de website van de desbetreffende instelling voor de concrete toelatingseisen.

Bekijk waar je dit kan studeren

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0