Journalistiek

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

Deze praktijkgerichte opleiding leert je stapsgewijs competenties verwerven die noodzakelijk zijn voor het aanvatten van een allround journalistieke job binnen het werkveld van de media (zowel geschreven-, beeld-, radio- en onlinejournalistiek), de private sector en de non-profit voorlichtingswereld.
Je kunt eigen accenten leggen in het 2de en het 3de jaar via keuzepakketten en de keuze voor een specifiek medium.
Journalistiek leert boodschappen en informatie overbrengen aan een publiek.
Daartoe dient men inzichten te verwerven in mens en maatschappij in achtergrondvakken als psychologie, sociologie, economie, geschiedenis, instellingen en socio-economische structuren en recht.
Veel aandacht gaat naar de concrete communicatie in het Nederlands, Frans, Engels en Duits en/of Spaans.



Typisch beroepsgericht is de kennismaking met de mediawereld en de gebruikte communicatietechnieken in de vakken communicatieleer, grafische technieken, audiovisuele technieken, toegepaste informatica, medialeer, communicatieonderzoek, -psychologie en -sociologie.
Je verwerft een grondige kennis van de media, van audiovisuele en grafische technieken en oefent in redactionele vaardigheden via de vakken: strategieën en technieken, pers, wetgeving en deontologie van pers en voorlichting, bestuurlijke organisaties en instellingen, socioculturele actualiteit, redactietechnieken Nederlands, Frans en Engels, ook Duits en/of Spaans.




Voor wie?


Kom je uit het ASO of uit op talen gerichte TSO-opleiding, dan je biedt je vooropleiding genoeg kansen om vlot door te stromen in deze opleiding.
Kom je uit het BSO of uit een meer technisch-gerichte TSO-opleiding, dan moet je rekenen op een extra studie-inspanning.
Specifieke voorkennis is niet nodig.
Je werkt graag met taal en bent contactvaardig.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0