Kleuteronderwijs

Let op: deze informatie komt uit het archief en is niet meer actueel.
Niveau
Graad
Sector

De opleiding is een combinatie van theoretische cursussen en stages.
Doorheen de opleiding is er een nauwe band tussen beide componenten, in die zin dat de theorie zo veel mogelijk wordt opgebouwd vanuit en geïllustreerd met concrete ervaringen uit de stages.
Alle lerarenopleidingen zijn gebaseerd op eenzelfde beroepsprofiel en dezelfde set van basiscompetenties die elke leerkracht moet bezitten.


Het gaat om een geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die belangrijk zijn bij de beroepsuitoefening.
Deze basiscompetenties leggen de nadruk op hedendaagse uitdagingen in het lerarenberoep (bv. zorg, grootstedelijke context, Nederlandse taalvaardigheid, meertaligheid, diversificatie van het onderwijsgebeuren).
Hier vind je vakken als opvoedkundige wetenschappen, onderwijskunde, communicatieve en psychopedagogische vaardigheden, levensbeschouwing, ICT.
Daarnaast is er een gedeelte specifiek toegespitst op de leergebieden uit het kleuteronderwijs, namelijk taal, muzische vorming (beeld, muziek, drama en beweging), lichamelijke opvoeding, wereldoriëntatie en wiskundige initiatie.
In het totale opleidingspakket is stage zeer belangrijk en omvat ze 45 studiepunten.



De hogescholen organiseren deze stage als een zogenaamde preservice training waarin je wordt begeleid door een stagebegeleider van de hogeschool zelf én door een personeelslid van de instelling waar de stage doorgaat.


Deze praktijkervaring wordt gaandeweg opgebouwd met het vorderen van de opleiding.
In het 1ste jaar begin je met een observatiestage om dan al snel beginnend te participeren aan het klasgebeuren om je zo verder te initiëren in de rol van kleuteronderwijzer.
Aan het einde van het 1ste jaar zal je enkele dagen themagericht met een klasje werken.
Er zullen ook geregeld demonstraties worden gegeven door ervaren leerkrachten.
De bedoeling is ook dat tijdens de stage de leraar in spé kennismaakt met een waaier aan onderwijscontexten.
Doorheen de opleiding wordt veel belang gehecht aan de totale persoonlijkheidsontwikkeling van de toekomstige kleuteronderwijzer, waarbij de maatschappelijke betrokkenheid, de communicatieve vaardigheden, het werken in teamverband en zelfreflectie zeer belangrijk zijn.




Voor wie?


Een specifieke vooropleiding is niet nodig.


Je wil wel leraar worden natuurlijk.


Je werkt graag met kleuters en je wilt deze doelgericht begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling.


Je bent creatief, spontaan, sociaal, enthousiast en taalvaardig.


Je hebt organisatietalent en durft leiding nemen.


Toelatingseisen

Hoe wordt deze studie beoordeeld?

Voltijd
Algemeen oordeel
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het opdoen van onderzoekend vermogen binnen de opleiding, denk bijv. aan analytisch denken, het doen van praktijkgericht onderzoek en het schriftelijk rapporteren over praktijkgericht onderzoek.
Aansluiting beroepspraktijk
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de tevredenheid met hun baan.
Tevreden met baan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over het loopbaanperspectief.
Tevreden over loopbaanperspectief
-
Het tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) dat studenten geven over de toetsing en beoordeling door de opleiding, denk bijv. aan de duidelijkheid over criteria waarop getoetst wordt en het aantal toetsmomenten.
Toetsing en beoordeling
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de mate waarin je wordt voorbereid op je beroepsloopbaan, denk bijv. aan het contact dat je hebt met de praktijk (stages).
Voorbereiding beroepsloopbaan
-
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de wetenschappelijke vaardigheden wo.
Wetenschappelijke vaardigheden wo
-
Toon meer statistieken
Enquêtejaar 0