Supermarktangst! Wat is het en wat doe je eraan?

Geschreven op: 25 mei 2022
Geld en werk

Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar veel jongeren hebben er last van: supermarktangst. Als je een supermarkt binnenstapt, breekt het klamme zweet je uit.  

 

Je stapt door de schuifdeuren de supermarkt in. Je ziet jezelf op de beveiligingscamera’s. Ineens wordt het druk in je hoofd, je voelt onrust, krijgt klamme handen. Je scant de supermarkt op rustige plekken. Je bepaalt in no-time de meest efficiënte route die alle andere bezoekers zo veel mogelijk uit de weg gaat. Wat gebeurt hier?  

 

Sociale angst  

Supermarktangst ligt in het verlengde van sociale angst. Je voelt je extreem zenuwachtig of angstig als je bij andere mensen bent. Supermarktangst is min of meer hetzelfde, maar dan vooral in de supermarkt of in andere winkels.  

 

Belangrijk wat anderen over je denken  

Je bent bang dat je bekenden tegenkomt, dat zij iets van je boodschappen vinden of dat je in de weg loopt. Je bent je bewust van hoe je beweegt en wat je doet. Je voelt je beoordeeld en dat maakt onzeker. Ben je gevoelig voor sociale angsten, vind je het erg belangrijk hoe anderen over je denken.  

 

Vijf tips over hoe je omgaat supermarktangst  

 

1. Observeer je eigen gedachten 

Welke gedachten heb jij als je een supermarkt binnenstapt? Stel je jezelf de volgende vragen:  

  • Let ik erop welke boodschappen iemand pakt?  
  • Vind ik daar wat van?  
  • Vind ik het raar of vervelend als iemand vraagt of hij er even langs mag?  
  • Is het erg als iemand even voor een schap staat waar ik ook iets nodig heb?  

Waarschijnlijk boeit het je allemaal totaal niet. Zo is het andersom ook. Mensen letten niet op jou. Je praat jezelf eigenlijk paniek en angst aan. Iedereen moet naar de supermarkt, het is de normaalste zaak van de wereld. 

 

2. Maak van tevoren een route 

Bedenk vooraf welke producten je wilt halen en waar die liggen. Vervolgens bedenk je een route door de winkel. Dan hoef je op het moment dat je in de winkel bent niet zo lang meer rond te dwalen. Dit zorgt voor meer rust in je hoofd. 

 

3. Luister muziek 

Doe oortjes in! Muziek is een medicijn tegen stress. Of je nou geniet van een kalme piano, of liever luistert naar harde techno, je lievelingsmuziek voelt als een warme deken. Daarnaast geeft het je iets om op te focussen. Toen ik deze tip kreeg was ik bang om asociaal over te komen. Maar dat is niet zo. Iedereen is vooral met zichzelf bezig. Als je je oortjes maar even uitdoet wanneer je bij de kassa staat. Daar heb je tenslotte wel interactie.  

 

4. Let op je ademhaling 

Mocht je toch in paniek raken, adem dan via je buik en focus daarop. Je ademhaling helpt je rustig te worden. Als je in paniek raakt, verhoogt je hartslag en ga je sneller en oppervlakkiger ademen. Met hyperventilatie tot gevolg. Het liefst ren je naar buiten. Help jezelf door op je adem te letten. Ik ben altijd heel trots op mezelf als me dit lukt.  

 

5. Kijk je angst in het gezicht!  

Deze tip is heel vervelend maar ook heel belangrijk. Face your fears! Probeer jezelf uit te dagen en ga minstens twee keer per week even naar een winkel. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller het minder eng wordt. En als je er dan toch bent, neem dan ook meteen iets lekkers voor jezelf mee als beloning. Je bent supergoed bezig!   

 

(Door Linn Siewertsen)