Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede graad in Nederlands

Hogeschool van Amsterdam

Over deze opleiding

Niveau
Graad
Vorm
Sector
Hoe krijg je een klas aan het lezen? Hoe leer je jongeren goed schrijven en presenteren? Hoe gebruik je literatuur in de klas? Op deze vragen biedt de opleiding tot Leraar Nederlands je een antwoord. De tweedegraads lerarenopleidingen rusten op drie pijlers: werkplekleren, vakkennis en vakdidactiek, en de professionele ontwikkelingslijn. Belangrijke vakken en onderdelen in het eerste studiejaar zijn onder andere: Grammatica, Spellen en Formuleren, Proza- en Poëzie-analyse, Jeugdliteratuur, Lees- en Schrijfvaardigheid en Vakdidactiek. In het eerste semester staat de ontwikkeling van de adolescent centraal. In het tweede semester loop je stage op een van onze opleidingsscholen en geef je al een aantal lessen. We noemen deze combinatie van werken en leren 'werkplekleren'. In alle semesters krijg je een grote beroepsopdracht. In het derde jaar kies je een minor en een afstudeerrichting. De vakken in het vierde jaar hangen af van deze keuze. Het behalen van de landelijke kennistoets aan het eind van de opleiding is een voorwaarde voor het verkrijgen van je diploma. Kijk voor een volledige en up-to date beschrijving van deze opleiding op:

Toelatingseisen

Bindend studieadvies

Aan het eind van jouw eerste studiejaar moet je aan onderstaande minimale eisen voldoen om jouw opleiding te kunnen vervolgen:

Het aantal perioden.
Periode: 12
Het aantal studiepunten die je behaald moet hebben. Voor elk vak dat je met een voldoende afsluit, krijg je studiepunten.
Minimale ECTS: 48

Hoe wordt deze opleiding beoordeeld?

Deze opleiding
Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de tweede graad in Nederlands
Landelijke gemiddelde Verschil
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de sfeer op de opleiding.
Sfeer
8.1 8 0.1
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over docenten, denk bijv. aan de deskundigheid van docenten en de bereikbaarheid en betrokkenheid van docenten.
Docenten
8 7.7 0.3
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de kwaliteit van de studiebegeleiding door de opleiding, denk bijv. aan de mogelijkheid tot en kwaliteit van begeleiding en de mate waarin de opleiding initiatief neemt in begeleiding.
Studiebegeleiding
6.8 7.2 -0.4
Het gemiddelde tevredenheidsoordeel (schaal van 1-10) van studenten over de studiefaciliteiten, denk bijv. aan de computerruimtes, de bibliotheek en de ICT-faciliteiten.
Studiefaciliteiten
6.4 7 -0.6
Totaalscore
7    
Toon meer

Adres:
Wibautstraat 2 tot 4
1091 GM Amsterdam